6. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Kolejna edycja corocznego Tygodnia Kina Hiszpańskiego odbędzie się w naszym Kinie w dniach 27 marca - 2 kwietnia!
Tydzień Kina Hiszpańskiego jest cykliczną imprezą o zasięgu ogólnopolskim, której celem jest prezentacja i promocja kinematografii hiszpańskiej w Polsce. W ramach imprezy mają miejsce pokazy najnowszych hiszpańskich filmów fabularnych, dokumentalnych i krótkometrażowych.
27.03 – 2.04.2005
PROGRAM
27 marca (poniedziałek)
18.45 ZBRODNIA DOSKOŁANA | CRIMEN FERPECTO, reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 2004, 106’
20.45 CARMEN | CARMEN, reż. Vicente Aranda, Hiszpania 2003, 119’
28 marca (wtorek)
18.45 MRÓWKI W USTACH | HORMIGAS EN LA BOCA, reż. Mariano Barroso, Hiszpania 2005, 95’
20.45 GŁUPIA MIŁOŚĆ | AMOR IDIOTA, reż. Ventura Pons, Hiszpania 2004, 104’
29 marca (środa)
18.45 GŁUPIA MIŁOŚĆ | AMOR IDIOTA, reż. Ventura Pons, Hiszpania 2004, 104’
20.45 CUDOWNE CANDEAL | EL MILAGRO DEL CANDEAL, reż. Fernando Trueba, Hiszpania 2004, 128’
30 marca (czwartek)
18.45 zestaw filmów krótkometrażowych | cortometrajes españoles, 103’
20.45 ŻOŁNIERZE SPOD SALAMINY | SOLDADOS DE SALAMINA, reż. David Trueba, Hiszpania 2003, 112’
31 marca (piątek)
18.45 TUŃCZYK I CZEKOLADA | ATÚN Y CHOCOLATE, reż. Pablo Carbonell, Hiszpania 2004, 91’
20.45 KAMIENIE | PIEDRAS, reż. Ramón Salázar, Hiszpania 2002, 130’
1 kwietnia (sobota)
18.45 GARNITUR | EL TRAJE, reż. Alberto Rodríguez, Hiszpania 2002, 102’
20.45 KRUCHA | FRÁGIL, reż. Juanma Bajo Ulloa, Hiszpania 2004, 110’
2 kwietnia (niedziela)
18.45 LA VIDA SECRETA DE LAS PALABRAS | THE SECRET LIFE OF WORDS, reż. Isabel Coixet, Hiszpania 2005, 112’
(in English with Polish subtitles)
20.45 LA VIDA SECRETA DE LAS PALABRAS | THE SECRET LIFE OF WORDS, reż. Isabel Coixet, Hiszpania 2005, 112’
(in English with Polish subtitles)
BILETY | Entradas:
14 zł (normalny)
12 zł (ulgowy)
10 zł (studenci iberystyki, słuchacze kursów językowych Instytutu Cervantesa)
Karnety (13 filmów) | Abonos (13 películas):
90 zł (przedsprzedaż do 21.03 | antes 21.03)
99 zł
Przy zakupie biletów na 5 lub więcej filmów – cena biletu 9,90 zł
Filmy w wersji oryginalnej z polskimi napisami | películas en versión original con subtítulos polacos
OPISY FILMÓW:
ZBRODNIA DOSKOŁANA | CRIMEN FERPECTO
Reżyseria: Álex de la Iglesia
Scenariusz: Jorge Guerricaechevarría, Álex de La Iglesia
Zdjęcia: José L. Moreno
Muzyka: Roque Baños
Wykonawcy: Guillermo Toledo, Mónica Cervera, Luis Varella
MFF Toronto
Rafael jest typem uwodzicielskim i ambitnym. Podobają mu się piękne kobiety, eleganckie ubiory i doborowe towarzystwo. Pracuje w wielkim domu towarowym. Urodził się, żeby być sprzedawcą i stara się o stanowisko Kierownika Piętra. Jego główny rywal do tego stanowiska to Don Antonio. Fatalnym zrządzeniem losu, Don Antonio ginie przypadkowo podczas burzliwej dyskusji z Rafaelem. Jedynym świadkiem przestępstwa jest ekspedientka Lourdes, która szantażuje Rafaela, by uczynić go swoim mężem. Rafael wpada w rozpacz i opracowuje plan pozbycia się Lourdes. Nie może sobie pozwolić na najmniejszy błąd. Zbrodnia musi być ''doskołana''...
www.clubcultura.com/clubcine/clubcineastas/delaiglesia/ferpecto_index.htm
CARMEN | CARMEN
Reżyseria: Vicente Aranda
Scenariusz: Vicente Aranda, Joaquim Jordá
Zdjęcia: Paco Femenia
Muzyka: José Nieto
Wykonawcy: Paz Vega, Leonardo Sbaraglia, Antonio Dechent
MFF Cannes
Trudno wyobrazić sobie bardziej hiszpański film, choć podobnie jak słynna opera Bizeta, powstał w oparciu o książkę francuskiego pisarza Prospera Mérimée. Vicente Aranda postawił sobie za cel jak najwierniejsze przeniesienie na ekran miłosnej tragedii, w czym niewątpliwie pomogły wspaniałe kreacje aktorskie, scenografia i ekstrawaganckie kostiumy. Paz Vega jako Carmen jest niezrównana: arogancka, uwodzicielska i piękna. Sceny erotyczne z Leonardo Sbaraglią wyznaczają standard odważnej, ale i eleganckiej erotyki w kinie. Pomimo, że wszyscy znają historię pięknej Cyganki i zakochanego w niej żołnierza, film trzyma w napięciu do ostatnich chwil.
Dystrybutor w Polsce: Forum Film
MRÓWKI W USTACH | HORMIGAS EN LA BOCA
Reżyseria: Mariano Barroso
Scenariusz: Tom Abrams, Mariano Barroso
Zdjęcia: Javier Aguirresarobe
Muzyka: Xavier Capellas
Wykonawcy: Ariadna Gil, Eduard Fernández, Jorge Perrugoría
najlepszy aktor na FF Málaga
Mrówki w ustach to świetny przykład klasycznego film noir, gatunku rzadko spotykanego dzisiaj na ekranach kinowych. Barroso doskonale oddaje atmosferę przedrewolucyjnej Hawany lat 50. z wielką starannością odtwarzając detale ubioru, style muzyczne i narastające poczucie zagrożenia ze strony "Brodaczy z gór". Podążając za Martinem, który po latach nieobecności poszukuje swojej ukochanej - pochodzącej z Kataloni Julii (wspaniała Ariadna Gil), poznajemy dawno zaginiony świat kasyn, wielkich gwiazd muzyki i gangsterów, który do dziś nie przestaje fascynować.
GŁUPIA MIŁOŚĆ | AMOR IDIOTA
Reżyseria: Ventura Pons
Scenariusz: Lluís-Anton Baulenas, Ventura Pons
Zdjęcia: Mario Montero
Muzyka: Carles Cases
Wykonawcy: Santi Millán, Cayetana Guillén Cuervo, Mercé Pons
MFF Berlin
Kryzys, jaki przechodzi bohater filmu, Pere-Lluc, pchnął go do popełnienia w restauracji czynu niedojrzałego i ekshibicjonistycznego. W tym też momencie poznamy jego dwóch przyjaciół, Alexa i Jordiny. Zwłaszcza tę ostatnią, która ratując go z opresji zdradza charakter łączącego ich zwiazku. Po kilku dniach Pere-Lluc dowiaduje się o śmierci w Argentynie swojego przyjaciela Nicco. Idzie na kielicha, żeby się pocieszyć po tej stracie. Kiedy wraca pijany do domu, wpada na drabinę, na której dziewczyna zawiesza banner na latarni. Upada na chodnik i w tym stanie wpół zamroczenia zaczyna się jego fascynacja nieznajomą.
www.venturapons.com
CUDOWNE CANDEAL | EL MILAGRO DEL CANDEAL
Reżyseria: Fernando Trueba
Scenariusz: Fernando Trueba
Zdjęcia: Juan Molina
Wykonawcy: Carlinhos Brown, Bebo Valdés, Caetano Veloso, Gilbero Gil
nagroda Goya dla najlepszego dokumentu
Fernando Trueba, twórca m.in. doskonałego dokumentu o muzyce latynoskiej Ulica 54, wyrusza tym razem z kamerą w podróż do Bahíi w Brazylii, gdzie w najczystszej formie zachowały się muzyczne style i obrzędy rodem z Afryki. Towarzyszy mu Bebo Valdés, legendarny pianista kubański, ojciec Chucho Valdesa. Trafiają do niezwykłej dzielnicy - Candeal. Pomimo relatywnego ubóstwa nie ma w Candeal narkotyków ani przemocy. Jest to w dużym stopniu zasługa Carlinhosa Browna, którego dzięki filmowi mamy okazję poznać.
www.elmilagrodecandeal.com
zestaw filmów krótkometrażowych | cortometrajes españoles
El Purcuapá, Hiszpania, 2003 '16, reżyseria: Masha Gabriel
Dziesięć minut | Diez minutos, Hiszpania, 2004, '15, reżyseria: Alberto Ruiz Rojo
Goya 2005 (najlepszy fabularny film krótkometrażowy)
Niewzruszony | Invulnerable, Hiszpania, 2005, '27, reżyseria: Álvaro Pastor Gáspar
Zagadka Chłopca Krokieta | El enigma del Chico Croqueta, Hiszpania, 2004, '35, reżyseria: Pablo Llorens
Goya 2005 (najlepszy animowany film krótkometrażowy)
Zawsze chciałem pracować w fabryce | Siempre quise trabajar en una fábrica, 2005, 10', reżyseria: Esteban Crespo García
Zestaw najciekawszych filmów krótkometrażowych powstałych w Hiszpanii w ubiegłym roku. Wszystkie były pokazywane i wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych festiwalach. Zarówno tematyka jak i forma filmów jest różnorodna, od mrocznego thrillera, przez wnikliwe studium obyczajowe związków międzyludzkich, po szaloną animację, w której nie zabraknie nawet inwazji Marsjan.
ŻOŁNIERZE SPOD SALAMINY | SOLDADOS DE SALAMINA
Reżyseria: David Trueba
Scenariusz: Javier Cercas, David Trueba
Zdjęcia: Javier Aguirresarobe
Wykonawcy: Ariadna Gil, Ramon Fontseré, Diego Luna
najlepszy scenariusz na MFF Kopenhaga
Książka Javiera Cercasa, największa sensacja wydawnicza ostatnich lat w Hiszpanii, zrewolucjonizowała opinie na temat najważniejszego wydarzenia w XX-wiecznej historii Hiszpanii - Wojny domowej. Film za pomocą materiałów dokumentalnych oraz fabulartych opowiada o prawdziwym wydarzeniu z okresu wojny domowej w Hiszpanii: pisarz i założyciel Falangi, Rafael Sánchez Mazas, prowadzony na rozstrzelanie wraz z pięćdziesiątką więźniów, zdołał uciec przez las. Jeden z poszukujących go żołnierzy pozwolił mu uciec. Po latach pisarka usiłuje poskładać elementy układanki, pełnej sprzeczności i enigmatycznych postaci. W tych poszukiwaniach, oprócz prawdy, usiłuje odnaleźć samą siebie.
TUŃCZYK I CZEKOLADA | ATÚN Y CHOCOLATE
Reżyseria: Pablo Carbonell
Scenariusz: Pablo Carbonell
Zdjęcia: Alex Catalán
Muzyka: Nono García
Wykonawcy: Pablo Carbonell, María Barranco, Pedro Reyes
MFF San Sebastian
Manuel, podobnie jak inni rybacy z okolic Kadyksu, ledwo wiąże koniec z końcem. Kolejnego problemu dostarcza mu syn, który koniecznie chce przystąpić do pierwszej komunii. Niestety Manuel i Maria, matka Manolina, nie mają ślubu, a chłopiec nie był nawet ochrzczony. Muszą więc, zabrać za porządkowanie swoich spraw, zaczynając od ślubu i wesela, ale skąd wziąć na to pieniądze? Manuel postanawia złowić za wszelką cenę wielkiego tuńczyka, za którego mięso Japończycy płacą fortunę. Wzruszeni jego determinacją przyjaciele starają się mu pomóc najlepiej jak potrafią.
www.atunychocolate.com
KAMIENIE | PIEDRAS
Reżyseria: Ramón Salázar
Scenariusz: Ramón Salázar
Zdjęcia: David Carretero
Muzyka: Pascal Gaigne
Wykonawcy: Antonia San Juan, Najwa Nimri, Vicky Pena
konkurs MFF Berlin
Podobno człowieka można poznać po butach, które nosi. Ale jeżeli ktoś założył nie swoje lub kupił przypadkowe buty? Kamienie opowiadają o wzajemnych relacjach pięciu mężczyzn i pięciu kobiet. Wszystkich ich łączy fetyszystyczny stosunek do swoich stóp i butów. Adela dojeżdża motorem do klubu tanga, Leire spada z estrady go-go, Maricarmen ma dosyć prowadzenia taksówki, Anita poszukuje samolotu, a Isabel upiera się przy noszeniu wszystkiego w za małych rozmiarach. To historia pięciu Kopciuszków bez Królewicza, w poszukiwaniu drugiej (a nawet trzeciej) szansy.
GARNITUR | EL TRAJE
Reżyseria: Alberto Rodríguez
Scenariusz: Santi Amodeo, Alberto Rodríguez
Zdjęcia: Alex Catalán
Muzyka: Lavadora
Wykonawcy: Eugenio Roca, Manuel Morón, Vanesa Cabeza
MFF Berlin
Dla Patricio, emigranta z Afryki, hiszpańskie miasto okazuje się prawdziwą dżunglą, gdzie codziennie musi walczyć o przetrwanie. Jego sytuacja poprawia się na jakiś czas za sprawą garnituru, który dostaje w prezencie w zamian za pomoc w zmienieniu koła w samochodzie. Nie jest teraz ubogim emigrantem, sprawia raczej wrażenie człowieka sukcesu. Jako takim, zaczyna się nim interesować profesjonalny żebrak i oszust, z którym wbrew okolicznościom, Patricio się zaprzyjaźnia.
www.tesela.com/eltraje
KRUCHA | FRÁGIL
Reżyseria: Juanma Bajo Ulloa
Scenariusz: Catalina Gilabert
Zdjęcia: Unax Mendia
Muzyka: Bingen Mendizabal, Borja Ramos
Wykonawcy: Muriel, Julio Perillán, Imma Colomer
MFF San Sebastian
Prawdziwa miłość to bajka... Najnowszy film Juanma Bajo Ulloa (Alas de mariposa) opowiada o poszukiwaniu idealnej miłości przez młodą dziewczynę wychowaną w bajkowej dolinie górskiej, gdzie z ojcem hodowała pszczoły. Jej jedynym doświadczeniem miłosnym był dotychczas niewinny pocałunek z kolegą, kiedy byli jeszcze dziećmi. Po śmierci ojca wyrusza w poszukiwaniu ukochanego w szeroki świat, który jak się szybko okazuje, w niczym nie przypomina jej rajskiej doliny.
www.fragil.net
DOM MOJEJ BABCI | LA CASA DE MI ABUELA
Reżyseria: Adán Aliaga
Scenariusz: Adán Aliaga
Zdjęcia: Adán Aliaga
Muzyka: Vincent
Wykonawcy: Marina Pastor, Marita Fuentes, Elena Pastor
MFF San Sebastian
Głównym tematem filmu jest życie codziene 6-letniej Marity i jej 75-letniej babci. Dziewczynka jest żywiołowa i obdarzona bujną wyobraźnią, co sprawia kłopoty jej babci, która próbuje wychować ją w tradycyjnymi, surowymi metodami. Prowadzi to do buntu Marity przeciw babci i całemu światu dziecka, który ulega dramatycznym zmianom, ponieważ już niedługo ich dom zostanie zburzony.
www.lacasademiabuela.info
LA VIDA SECRETA DE LAS PALABRAS | THE SECRET LIFE OF WORDS
Reżyseria: Isabel Coixet
Scenariusz: Isabel Coixet
Zdjęcia: Jean-Claude Larrieu
Wykonawcy: Sarah Polley, Tim Robbins, Javier Cámara
MFF Wenecja
3 Nagrody GOYA
Platforma wiertnicza; miejsce odizolowane od świata, opierające się falom pośrodku morza. Świat mężczyzn, w którym pojawia się samotna i tajemnicza kobieta. Ma się opiekować robotnikiem, który w wypadku stracił wzrok. Nawiązuje się pomiędzy nimi nić sympatii, intymności naznaczonej tajemnicami, wyznaniami, kłamstwami, radością i bólem. Obydwoje nie są w stanie oprzeć się narastającemu uczuciu, które odmieni ich życie na zawsze. La vida secreta de las palabras jest bez wątpienia najważniejszym filmem hiszpańskim tego roku - uhonorowana nagrodami Goya dla najlepszego filmu, reżysera i scenarzysty, otrzymała także komplet nagród hiszpańskich krytyków w najważniejszych kategoriach.
www.clubcultura.com/clubcine/clubcineastas/isabelcoixet/vida_secreta
Dystrybutor w Polsce: Monolith Plus
Organizatorami Tygodnia Kina Hiszpańskiego są:
Ambasada Hiszpanii i Instytut Cervantesa we współpracy z Agencją Promocji Manana.
Patronat na wydarzeniem objęli:
kanał filmowy Europa Europa; miesięcznik Kino; Gazeta Wyborcza; Gazeta Studencka; Program 1 PR, portal internetowy Stopklatka oraz firma Freixenet.
Przegląd odbędzie się w następujących miastach:
23.03 -30.03 Warszawa – kina Muranów i Rejs
27.03-02.04 Kraków – Kino Pod Baranami
29.03-04.04 Wrocław – kino Warszawa
31.03 - 06.04 Łódź - kino Charlie
03.04.- 09.04 Poznań – kino Pałacowe
www.manana.pl/hiszpanie