kpb

hEduOferta

OFERTA EDUKACYJNA

 

POKAZY “NA ŻYCZENIE” - seanse tradycyjne, w salach kinowych

Zapraszamy grupy zorganizowane do organizacji specjalnych pokazów w indywidualnie ustalonych terminach.

 
BILETY: ok. 15 zł*
*Ostateczna cena biletu zależy od wybranego filmu oraz liczebności grupy.


Lista filmów posiadających wyjątkowe walory edukacyjne, znajduje się poniżej.

 
Jeśli chcieliby Państwo obejrzeć z młodzieżą film, którego nie ma na liście - zachęcamy do kontaktu. Sprawdzimy jego dostępność.


Za dodatkową opłatą istnieje możliwość uzupełnienia pokazu o prelekcję i dyskusję, prowadzoną przez filmoznawcę.
 

Pokazy odbywają się z zachowaniem wszystkich środków bezpieczeństwa. Widzowie zajmą tylko część sali kinowej (zachowując dzięki temu wymagany dystans). Uczestnicy pokazów, jak i obsługa kina, zakrywają nos i usta maseczką lub przyłbicą. Na terenie kina rozmieszczone są punkty odkażania rąk.

 

 

POKAZY “NA ŻYCZENIE” online za pośrednictwem platformy
e-kinopodbaranami.pl

 

Zapraszamy grupy zorganizowane do oglądania filmów za pośrednictwem platformy e-kinopodbaranami.


Lista filmów dostępnych na platformie e-kinopodbaranami.pl i posiadających wyjątkowe walory edukacyjne znajduje się TUTAJ.


Jeśli chcieliby Państwo obejrzeć z młodzieżą film, którego nie ma liście - zachęcamy do kontaktu. Sprawdzimy jego dostępność.


BILETY: 12 zł
(Cena za dostęp do filmu dla jednej osoby)


Za dodatkową opłatą istnieje możliwość uzupełnienia pokazu o filmoznawcze wprowadzenie i omówienie. Ich forma zostanie ustalona indywidualnie.


Filmoznawcze wprowadzenie i omówienie mogą zostać udostępnione grupie za pośrednictwem platformy e-kinopodbaranami w formie dodatkowego materiału filmowego. Istnieje także możliwość zorganizowania internetowego spotkania z filmoznawcą na żywo na platformie Zoom.


 
Informacje i zgłoszenia:
Wojciech Drąg
wojtek@kinopodbaranami.pl
509 082 149


----------------------------------------- 

Jesień 2020

PINOKIO | PINOCCHIO
(Matteo Garrone) IT/FR/GB 2019, 125’
dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych.

Spór w kinie: Nowy „Pinokio” przeraża. Premiera w Polsce


Wizjonerska, filmowa wersja klasycznej powieści Carlo Collodiego, zrealizowana przez włoskiego reżysera Matteo Garrone (Gomorra, Dogman, Pentameron).


Pinokio to wierna adaptacja znanej na całym świecie baśni, opowiadającej o losach ubogiego stolarza Gepetta, który z magicznego kawałka drewna struga postać chłopa. Niespodziewanie, stworzona przez niego figurka ożywa – potrafi mówić, śmiać się, skakać i biegać. Gepetto nadaje mu imię: Pinokio i zaczyna troszczyć się o niego jak o własnego syna. Drewniany chłopczyk jest tak zafascynowany otaczającym go światem, że przestaje słuchać dobrych rad opiekuna. Wiedziony ciekawością, wyrusza w podróż pełną przygód, niebezpieczeństw i życiowych lekcji. Na swojej drodze spotyka magiczną wróżkę, olbrzymiego ślimaka, zwierzęta mówiące ludzkim głosem, a nawet zwiedza ogromny brzuch wieloryba.


ZWIASTUN:


Pinokio to imponujące wizualnie widowisko, pełne przygód, mądrości i humoru. Jest dowodem niezwykłej wyobraźni swojego filmowego twórcy - dwukrotnie wyróżnionego Grand Prix na festiwalu filmowym w Cannes reżysera Matteo Garrone, który o przeniesieniu powieści Collodiego na ekran marzył od początku swojej kariery. W roli Gepetta wystąpił nagrodzony Oscarem za rolę w filmie Życie jest piękne Roberto Benigni. Za wyjątkową oprawę muzyczną Pinokia odpowiada laureat Oscara i Złotego Globu Dario Marianelli, a charakteryzację opracował wybitny Mark Coulier – dwukrotny zdobywca Oscara, mający na swoim koncie pracę przy takich hitach jak Jurrasic World: Upadłe królestwo, Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć czy Harry Potter.

Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych dostępnych pod adresem: http://www.kinoswiatedukacji.pl/filmy/pinokio


Film jest dostępny w wersji z polskim dubbingiem.

 

JAK NAJDALEJ STĄD
(Piotr Domalewski) PL/IE 2020, 98’
dla uczniów klas II i III szkół licealnych


Najnowszy film Piotra Domalewskiego, twórcy obsypanej nagrodami Cichej nocy. Zbuntowana nastolatka wyrusza w zagraniczną podróż, podczas której przekona się czym jest dorosłość, samodzielność i odpowiedzialność.
 

Ola to zbuntowana nastolatka marząca o własnym samochodzie i większej życiowej samodzielności. Niespodziewane i tragiczne wiadomości z Irlandii, gdzie od lat pracuje jej ojciec sprawiają, że wyrusza sama w daleką podróż. Los przeznacza jej nie lada wyzwanie – w imieniu rodziny ma sprowadzić ciało zmarłego do Polski.


Jak najdalej stąd Piotra Domalewskiego, podobnie jak debiut reżysera, Cicha noc, to słodko-gorzka analiza poplątanych relacji rodzinnych. Na ekranie poza fantastyczną i debiutującą Zofią Stafiej, pojawiają się m.in.: Arkadiusz Jakubik, Tomasz Ziętek i Kinga Preis. Autorem zdjęć jest zdobywca czterech Orłów Piotr Sobociński jr, a muzykę skomponowała Hania Rani.


ZWIASTUN:


Jak najdalej stąd to inspirująca opowieść inicjacyjna, trafnie portretująca polską rzeczywistość. Nastoletni widzowie mogą rozpoznać w postaci zdeterminowanej Oli wiele własnych cech, zachowań, niepokojów i pragnień. Film Domalewskiego to świetny punkt wyjścia do rozmowy na temat złożoności relacji rodzinnych, niezwykle pojemnego motywu podróży oraz wyzwań, z jakimi muszą mierzyć się młodzi ludzie u progu dorosłości.


TARAPATY 2 | TARAPATY 2
(Marta Karwowska) PL 2020, 82’
dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych


Najnowsza polska produkcja dla młodego widza, będąca sequelem hitu z 2017 roku. Tarapaty 2 to brawurowa, wypełniona fałszywymi tropami oraz zwrotami akcji historia zaginięcia bezcennego obrazu Claude’a Moneta.


Julka i Olek przybywają do Poznania, by zdążyć na wernisaż wystawy poświęconej twórczości Claude’a Moneta. Niestety, w momencie uroczystego odsłonięcia najważniejszego obrazu – „Plaży w Pourville”, dochodzi do nieoczekiwanego wybuchu! Okazuje się, że oryginał dzieła zniknął, a zamiast niego została umieszczona kopia z bombą. Kto stoi za tym misternie przygotowanym włamaniem? Oskarżenia padają na dwie pracownice muzeum: ciocię Julki i mamę przebojowej Feli, nowo poznanej koleżanki.
 

Tarapaty 2 to dynamiczna historia detektywistyczna, pełna przygód i nagłych zwrotów akcji, wyreżyserowana przez Martę Karwowską, umiejętnie łączącą beztroską zabawę z konwencją kryminału. W Tarapatach 2 na ekranie pojawiają się znani z pierwszej części filmu Olek (Jakub Janota-Bzowski) i Julka (Pola Król). Dołącza do nich Fela (Mia Goti), zdeterminowana by uratować dobre imię swojej mamy. Ponadto na ekranie goszczą także bohaterowie grani przez Joannę Szczepkowską, Tomasza Ziętka i Zbigniewa Zamachowskiego.


ZWIASTUN:


Tarapaty 2 to świetna filmowa rozrywka, mogąca stanowić uzupełnienie szkolnych lekcji z przedmiotów takich jak: język polski, plastyka i godzina wychowawcza. Film Marty Karwowskiej uczy konwencji gatunkowych oraz prezentuje informacje na temat jedynego obrazu Claude’a Moneta w zbiorach polskich muzeów („Plaża w Pourville”). Ponadto, Tarapaty 2 mogą stanowić przyczynek do dyskusji z młodzieżą na temat pierwszej miłości i zauroczenia.


Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych dostępnych pod adresem: https://bit.ly/2RTlOPf

 

 

SŁYNNY NAJAZD NIEDŹWIEDZI NA SYCYLIĘ
(Lorenzo Mattotti) FR/IT 2019, 82’
dla uczniów klas III-VI szkół podstawowych
Film prezentowany z polskim dubbingiem.


Przewrotna i intrygująca animowana baśń o zderzeniu dwóch, odmiennych światów, poszukiwaniu tożsamości oraz potędze miłości i władzy. Filmowa adaptacja książki włoskiego pisarza Dino Buzzatiego, inspirowana ilustracjami jego autorstwa. 


Wędrowny opowiadacz i jego mała asystentka spotykają w jaskini starego niedźwiedzia. Opowiadają mu historię słynnej inwazji jego braci na Sycylię. A było to tak: stado niedźwiedzi, pod przywództwem swojego króla, wyruszyło na poszukiwanie  porwanego przez ludzi królewskiego syna. Zwierzęta trafiły do ludzkiej krainy, która nie jest im przyjazna. Czy tym dwóm, tak różnym od siebie światom, udało się osiągnąć harmonię i żyć w zgodzie w obrębie jednego miasta?


Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię miał swoją premierę na festiwalu w Cannes w 2019 roku. Był pokazywany w sekcji „Un Certain Regard”, która prezentuje filmy uciekające od tradycyjnej formy, z niecodziennym podejściem do sztuki filmowej.


ZWIASTUN:


Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię zachwyca swoją stroną wizualną, a jednocześnie porusza szereg intrygujących tematów. Stanowi dogodny punkt wyjścia do dyskusji na temat złożonej natury opowieści, funkcji baśni i miłości rodzicielskiej. Również starsi widzowie nie będą nudzić się w trakcie filmu, który skutecznie prowokuje do refleksji na temat zderzenia natury i cywilizacji oraz korumpującego i alienującego wpływu władzy.

 

TYLKO SPRAWIEDLIWOŚĆ | JUST MERCY
(Destin Daniel Cretton) US 2019, 137’
dla uczniów szkół ponadpodstawowych


Przejmująca i oparta na faktach historia młodego prawnika walczącego o sprawiedliwość, nawiązująca do książki Harper Lee Zabić drozda.


Po ukończeniu studiów na Harvardzie Bryan Stevenson (w tej roli Michael B. Jordan znany z filmów Creed i Czarna pantera) może przebierać w lukratywnych ofertach pracy.  Decyduje się jednak na zupełnie inną działalność: jedzie na południe, do Alabamy, gdzie  zakłada organizację skupiającą się na pomocy prawnej dla skazanych na śmierć. Jednym z jego pierwszych klientów jest Walter McMillian (Jamie Foxx), skazany na karę śmierci w 1987 r. za głośne morderstwo 18-letniej dziewczyny.
 

ZWIASTUN:


W Tylko sprawiedliwość pobrzmiewają echa słynnej powieści Zabić drozda. Akcja  filmu toczy się w tym samym mieście, w którym mieszkała (i które opisywała) pisarka, a Bryan Stevenson wydaje się być kolejnym wcieleniem Atticusa Fincha, wytrwale walczącym o sprawiedliwość dla wszystkich, niezależnie od pochodzenia i koloru skóry.
 

Choć Tylko sprawiedliwość rozgrywa się w latach 90., a więc na długo przed pojawieniem się ruchu Black Lives Matter, wskazuje na te same problemy: brutalność policji, pochopność wydawania wyroków przez wymiar sprawiedliwości oraz ogromnie nierówności ekonomiczne. Stanowi tym samym dobry punkt wyjścia do dyskusji na temat rasizmu, mechanizmów dyskryminacji oraz najnowszej historii Stanów Zjednoczonych.

 

SCOOBY-DOO! | SCOOB!
(Tony Cervone) US/CA 2020, 94’
dla uczniów klas I-VI szkół podstawowych
Film prezentowany z polskim dubbingiem.


Pierwsza pełnometrażowa, kinowa animacja z słynnym psiakiem w roli głównej! Pełna szalonych przygód opowieść o Tajemniczej Spółce oraz  początkach przyjaźni Scooby’ego i Kudłatego.


Po setkach śledztw i przygód, Scooby i jego gang stają w obliczu największego i najtrudniejszego wyzwania. Ktoś chce uwolnić psa z zaświatów, Cerbera, więc młodzi detektywi muszą zrobić wszystko, by powstrzymać globalną "apsokalipsę". Jednocześnie odkrywają sekrety z przeszłości Scooby’ego i poznają jego przeznaczenie – wspanialsze, niż ktokolwiek sobie wyobrażał.


ZWIASTUN:


Podkreślająca znaczenie przyjaźni animacja to istna kopalnia intertekstualnych odniesień, których odkrywanie stanie się prawdziwą przyjemnością dla najmłodszych. Film zabiera widzów w podróż w przeszłość i ukazuje sposób, w jaki Kudłaty i Scooby stali się nierozłącznym duetem. Tym samym może służyć za przyczynek do dyskusji na temat opieki nad zwierzętami, odpowiedzialności z jaką łączy się opiekowanie się zwierzęciem oraz relacji człowieka z naturą.


BABYTEETH | BABYTEETH
(Shannon Murphy) AU 2019, 118’
dla uczniów szkół ponadpodstawowych


Pełen humoru portret nastolatki, która nie mając nic do stracenia, zaczyna żyć pełnią życia.


Milla, poważnie chora nastolatka, zakochuje się w Mosesie - chłopaku z problemami. Ich związek diametralnie zmienia ją i całą rodzinę. Mimo wielu wątpliwości, rodzice przymykają oko na przekraczające granice prawa poczynania chłopaka, ponieważ oferuje on Milli ucieczkę od rzeczywistości i wywołuje dawno nie widziany uśmiech na jej twarzy. Babyteeth to zachwycający poetyckimi zdjęciami, wzruszający i porażający swoją autentycznością portret nastolatki, która znalazła się niemożliwej sytuacji, a mimo to odnajduje siły by wciąż cieszyć się życiem.


Film Shannon Murphy pełen jest doskonałych kreacji aktorskich. Eliza Scalen, znana z serialu Ostre przedmioty 20-letnia Australijka, widziana niedawno w Małych kobietkach Grety Gerwig, udowadnia, że wyrasta na jedną z najciekawszych aktorek młodego pokolenia. Jej filmowy partner Toby Wallace za swoją kreację otrzymał w Wenecji Nagrodę Marcello Mastroianniego za najlepszy debiut aktorski. Na drugim planie zachwycają Essie Davis i Ben Mendelsohn wcielający się w rodziców bohaterki.


ZWIASTUN:


Filmy o śmiertelnie chorych nastolatkach stosunkowo często pojawiają się na ekranach kin. Począwszy od głośnej adaptacji Gwiazd naszych wina, produkcje przedstawiające ten temat wypracowały własne konwencje oraz długą listę typowych rozwiązań formalnych i fabularnych. Babyteeth z pełną świadomością łamie dotychczasowe widzowskie przyzwyczajenia i ujmuje historię chorującej Milli w oryginalne, pełne energii ramy. Film Shannon Murphy to dalekie od tanich wzruszeń kino autorskie najwyższej próby, które poruszy widzów niezależnie od ich wieku i życiowych doświadczeń.


Zima 2020

SALA SAMOBÓJCÓW. HEJTER | SALA SAMOBÓJCÓW. HEJTER
(Jan Komasa) PL 2020, 136’
dla uczniów klas II i III szkół licealnych.


Druga część głośnej Sali samobójców – nagrodzonego Srebrnymi Lwami, wielkiego przeboju z 2011 roku. Mroczna strona mediów społecznościowych i internetowego hejtu, widziana oczami Jana Komasy, nominowanego do Oscara reżysera Bożego Ciała.


Główny bohater filmu, Tomek, student prawa Uniwersytetu Warszawskiego, zostaje przyłapany na plagiacie i wydalony z uczelni. Postanawia ukrywać ten fakt przed światem i nadal pobiera pomoc finansową od państwa Krasuckich - rodziców Gabi, przyjaciółki z czasów dzieciństwa. Kiedy oszustwo wychodzi na jaw, skompromitowany chłopak traci zaufanie i życzliwość swoich dobroczyńców. Przepełniony gniewem i żalem, oddzielony od Gabi, w której skrycie podkochuje się od lat, Tomek planuje zemstę na Krasuckich. Szansa pojawia się, kiedy otrzymuje pracę w agencji reklamowej, a wraz z nią dostęp do najnowszych technologii i tajemnic stołecznej elity.


Sala samobójców. Hejter to nowa odsłona kultowego dzieła Jana Komasy, twórcy Miasta 44 i nominowanego do Oscara Bożego Ciała. Ten elektryzujący cyber-thriller, będący wariacją na temat historii Romea i Julii, jest uniwersalną opowieść o miłości, która przeradza się w niebezpieczny hejt. W głównej roli wystąpił znany z serialu Druga szansa Maciej Musiałowski, a na dalszym planie towarzyszą mu m.in. Agata Kulesza (Ida, Zimna wojna), Danuta Stenka (Planeta singli), Vanessa Aleksander (serial Wojenne dziewczyny), Maciej Stuhr (serial Belfer), Jacek Koman (serial Prokurator) i Julia Wieniawa (Kobiety mafii).


ZWIASTUN:


Sala samobójców. Hejter to portret świata znajdującego się w fazie dynamicznych przemian społecznych, ekonomicznych i technologicznych – w erze dominacji mediów społecznościowych, postprawdy i rzeczywistości wirtualnej, będących źródłem potężnych i nieznanych dotąd zagrożeń. Film pozostawia widza w stanie niepokoju, a równocześnie skłania do refleksji nad mechanizmami hejtu i jego przerażającymi konsekwencjami.

 

ZEW KRWI | THE CALL OF THE WILD
(Chris Sanders) US 2020, 105’
dla uczniów klas IV-VII szkół podstawowych.

Znalezione obrazy dla zapytania: zew krwi film


Adaptacja klasycznej powieści Jacka Londona. Przejmująca podróż przez zasypane śniegiem, dzikie ostępy Ameryki Północnej, które stają się tłem dla narodzin ponadgatunkowej przyjaźni.


Zew krwi opowiada porywającą historię Bucka, psa o wielkim sercu, którego świat staje na głowie, gdy wprost z sielskiego domu w Kalifornii trafia na śnieżną pustynię podczas gorączki złota lat 90-tych XIX wieku. Jako nowicjusz w drużynie psich zaprzęgów – a później jej przywódca – Buck przeżywa przygodę życia, a ostatecznie odnajduje swoje prawdziwe miejsce w świecie i staje się panem swego losu.


Zew krwi łączy zdjęcia z udziałem aktorów i animacje, korzystając z najnowszych zdobyczy technik efektów specjalnych, dzięki którym zwierzęta generowane komputerowo wyglądają jak żywe i wyrażają złożone stany emocjonalne, w niczym nie ustępując postaciom ludzkim. Reżyserem filmu jest doświadczony twórca animacji, Chris Sanders (Jak wytresować smoka), a za scenariusz odpowiada Michael Green (Morderstwo w Orient Expressie). W rolach głównych wystąpili: Harrison Ford (seria Indiana Jones), Dan Stevens (serial Downton Abbey), Omar Sy (Nietykalni) oraz Karen Gillan (Strażnicy Galaktyki). 


ZWIASTUN:


Zew krwi to piękna opowieść o przygodzie i odkrywaniu własnego "ja". Zrealizowana z ogromną dbałością o szczegóły adaptacja, zachwyca w szczególności stroną audiowizualną, za którą odpowiadał m.in. polski operator Janusz Kamiński. Film zabiera widzów w pełną emocji podróż w nietknięte ludzką działalnością dzikie ostępy Alaski, równocześnie snując uniwersalną historię o wierności, przyjaźni i poświęceniu.

 

PRZYTUL MNIE. MAŁE WIELKIE PYTANIA
(varia) PL 2019, 50’
Film polecany dla grup przedszkolnych.


Animowany serial dla dzieci opowiadający o radosnym i pełnym przygód życiu mieszkających w lesie Taty Misia i Małego Misia. Zabawny, a jednocześnie prawdziwy portret wyjątkowej więzi między rodzicem a dzieckiem.


Mały Miś ma bardzo dużo pytań o otaczający świat, którego tajemnice każdego dnia odkrywa razem z Tatą Misiem. Otrzymywane odpowiedzi uczą go odpowiedzialności i docenienia tego, jak ciekawe i radosne ma życie. Miś zaczyna dostrzegać piękno natury i zbierać talizmany, tworząc tym samym swoją pierwszą kolekcję wspomnień. Zachwyty nad przyrodą pobudzają wybujałą wyobraźnię Misia do snucia odważnych marzeń.


ZWIASTUN:


Za produkcję odpowiedzialne jest polskie studio Animoon. Serial został stworzony na podstawie bestsellerowej książki Proszę mnie przytulić autorstwa Przemysława Wechterowicza z ilustracjami Emilii Dziubak (Wydawnictwo Ezop).

 
W ramach pokazu zostanie zaprezentowanych dziesięć odcinków serialu o łącznym czasie trwania 50 minut.


ODCINKI: PO CO? | WIOSENNE PORZĄDKI | FAJNE ŻYCIE | INTRUZ | WYOBRAŹNIA | PORZĄDKI | PAN ZAPOMINALSKI | NAJLEPSI | SZCZĘŚCIE | KSIĘŻYC


 

CÓŻ ZA PIĘKNY DZIEŃ | A BEAUTIFUL DAY IN THE NEIGHBORHOOD
(Marielle Heller) US/CN 2019, 109
dla uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych oraz szkół licealnych.


Ujmująca opowieść o narodzinach przyjaźni oraz dojrzewaniu do ojcostwa. Słynny pan Rogers, gospodarz programów dziecięcych kontra cyniczny dziennikarz, starający się za wszelką cenę odnaleźć jego mroczną stronę.


Na programach edukacyjnych pana Rogersa wychowały się miliony Amerykanów. Zanim pojawiła się Ulica Sezamkowa, to właśnie on uczył dzieci, na czym polega rozwód rodziców i co zrobić, gdy umiera ktoś bliski. Przemawiał cierpliwym, kojącym głosem – zupełnie jakby sam nigdy nie doświadczył niczego przykrego ani niepokojącego.


Cóż za piękny dzień to oparta na faktach historia niezwykłej przyjaźni, jaka połączyła Freda Rogersa (w tej roli nominowany do Oscara Tom Hanks) z dziennikarzem, który otrzymał zlecenie na artykuł o słynnym telewizyjnym wychowawcy. Nieczuły na czar tej fascynującej postaci, związany z miesięcznikiem „Esquire” Lloyd Vogel (Matthew Rhys) stara się udowodnić, że postawa pana Rogersa to tylko pozbawiona autentyczności, wyćwiczona przed lustrem poza. Jednak kiedy lepiej poznaje swojego bohatera, powoli zrzuca sceptycyzm, ucząc się empatii, uprzejmości i przyzwoitości od najbardziej lubianego w Ameryce sąsiada.


ZWIASTUN:


Cóż za piękny dzień to czuła i subtelna historia, zachęcająca do poświęcania uwagi drugiemu człowiekowi – niezależnie od jego wieku, zawodu czy życiowych dokonań. Film Marielle Heller pomysłowo nawiązuje do stylistyki programów pana Rogersa – jest równie łagodny, minimalistyczny, nie ucieka się do efekciarskich zagrań. Bohaterowie mają w nim czas na refleksję, rozpoznanie własnych emocji oraz ponowne nauczenie się nawiązywania relacji z innymi.

 

 

NĘDZNICY | LES MISÉRABLES
(Ladj Ly) FR 2019, 104’
dla uczniów II i III klas szkół licealnych


Nominowany do Oscara i Złotego Globu, wstrząsający debiut francuskiego reżysera Ladja Ly. Dziecięcy psikus uruchamia spiralę przemocy w zamieszkanym przez imigrantów podparyskim blokowisku.


Nędznicy to poruszający portret środowiska imigrantów, mieszkających w gigantycznych, odczłowieczonych blokowiskach na przedmieściach Paryża. Tytuł filmu, stanowiący nawiązanie do słynnej powieści Victora Hugo nie jest przypadkowy. Sportretowani w filmie ludzie to współcześni nędznicy, pozbawieni szans na poprawę swojej sytuacji. Wypchnięci poza margines społeczeństwa, starają się znaleźć dla siebie miejsce w świecie pełnym przemocy i nękanym przez nieustanne walki o wpływy.


Przewodnikami po kipiącej od napięć dzielnicy są trzej policjanci, bezsilnie przyglądający się kolejnym patologiom i nadużyciom. Gdy z odwiedzającego okolicę cyrku ginie małe lwiątko, nikt nie spodziewa się, jak wielkie konsekwencje będzie miał ten dziecięcy psikus.


ZWIASTUN:


Reżyser Lajd Ly, który sam wywodzi się z przedstawionego na ekranie środowiska, stawia w swoim filmie szereg intrygujących pytań. Kto jest odpowiedzialny za takie warunki życia bohaterów? W jaki sposób wpływają one na zachowanie zbiorowości? Nędznicy podkreślają złożoną naturę wielu współczesnych problemów społecznych i przestrzegają przez stawianiem zbyt prostych diagnoz. Ten mocny i niestroniący od pokazywania przemocy film, stanowi poruszający punkt wyjścia do dyskusji dla młodzieży dojrzałej, z uwagą przyglądającej się wyzwaniom współczesności.


MAŁE KOBIETKI | LITTLE WOMEN
(Greta Gerwig) US 2019, 134’
Film polecany dla uczniów szkół licealnych.


Nowy film Grety Gerwig, twórczyni fenomenalnej Lady Bird. Wypełniona współczesną energią adaptacja powieści Małe kobietki z gwiazdorską obsadą.


Adaptacja klasycznej książki Louisy May Alcott, stworzona przez Gretę Gerwig (Lady Bird) to osadzona w XIX-wiecznych Stanach Zjednoczonych historia czterech różniących się od siebie sióstr, które łączy pragnienie niezależności i życia na własnych warunkach. Na ekranie m.in. Saoirse Ronan (Lady Bird), Emma Watson (seria Harry Potter), Florence Pugh (Midsommar. W biały dzień), Laura Dern (Dzikość serca), Timothée Chalamet (Tamte dni, tamte noce) i Meryl Streep (Żelazna Dama).


Podobnie jak wydany w 1868 roku literacki pierwowzór, film Gerwig jest przede wszystkim uniwersalną opowieścią o miłości, ambicji oraz wewnętrznym życiu, w którym nie istnieją żadne granice. Stanowi także niezwykły portret młodych osób, zadających sobie fundamentalne pytania. Co wybrać? Pieniądze czy sztukę? Miłość czy satysfakcję? Ideały czy rzeczywistość? Wolę rodziny czy własną życiową drogę?


ZWIASTUN:


Małe kobietki to znakomity punkt wyjścia do rozmowy na temat adaptacji filmowej oraz sytuacji kobiet na przestrzeni wieków. Warto jednak zaznaczyć, że wbrew swojemu tytułowi, Małe kobietki to film nie tylko dla kobiet. Jego ciepła, serdeczna atmosfera oraz zniuansowani bohaterowie z krwi i kości, przekonają do siebie każdego, niezależnie od płci, wieku czy filmowych upodobań. Wśród dodatkowych zalet Małych kobietek należy wymienić również niezwykłą malarskość, lekkość oraz wskroś współczesną energię.

 

PROXIMA | PROXIMA
(Alice Winocour) FR/DE 2019, 107'
Film polecany dla uczniów szkół licealnych.


Kameralne i subtelne spojrzenie na macierzyństwo. Eva Green w roli astronautki starającej się pogodzić zawodowe ambicje z życiem prywatnym.
 

Proxima to poruszająca historia astronautki Sary marzącej o locie w kosmos. Prawdziwym wyzwaniem dla głównej bohaterki nie jest jednak wyczerpujące szkolenie, ale konieczność rozstania z ukochaną, 7-letnią córeczką. Wyprawa w kosmos okazuje się w jej przypadku mniejszym wyzwaniem niż zwykłe życie na Ziemi.


Proxima została stworzona przez francuską reżyserkę Alice Winocour, współautorkę scenariusza do znakomitego Mustanga. W głównej roli, poniekąd na przekór swojego emploi, wystąpiła Eva Green, a towarzyszą jej m.in. Matt Dillon (Dom, który zbudował Jack) i Sandra Hüller (Toni Erdmann).


ZWIASTUN:


Film Winocour stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji na szereg niezwykle uniwersalnych tematów, takich jak poszukiwanie życiowej równowagi, godzenie kariery zawodowej z życiem prywatnym czy relacje międzypokoleniowe. Proxima w zupełnie nowy sposób podchodzi do modnego ostatnio tematu podboju kosmosu. Gwiezdna podróż jest tu jedynie punktem wyjścia do refleksji nad samotnością, szowinizmem, narodowymi stereotypami oraz oczywiście macierzyństwem i związanymi z nim wyzwaniami.

 

JOJO RABBIT | JOJO RABBIT
(Taika Waititi) CZ/NZ/US 2019, 108’
Film polecany dla uczniów szkół licealnych.


Ekscentryczne i pełne humoru spojrzenie na II wojnę światową. Antywojenne i antydyskryminacyjne przesłanie, ubrane w komediowy kostium. 


Wyróżniony Nagrodą Publiczności na Festiwalu w Toronto Jojo Rabbit, to satyryczny obraz II wojny światowej stworzony na podstawie powieści Christine Leunens "Niebo na uwięzi". Film ukazuje wojenną rzeczywistość oczami naiwnego, idealistycznego dziecka, zafascynowanego nazistowskimi symbolami, militariami oraz poczuciem wspólnoty, jakie daje przynależność do Hitlerjugend. Na ekranie m.in. Scarlett Johansson, Sam Rockwell, Rebel Wilson, Stephen Merchant oraz sam reżyser wcielający się w rolę… Adolfa Hitlera!


ZWIASTUN:


Taika Waititi, twórca Co robimy w ukryciu, Thor: Ragnarok oraz Dzikich łowów, o absurdalnej wojennej rzeczywistości opowiada w sposób daleki od powagi. Jego czarna komedia pełna jest slapstickowych żartów, rozśmieszających dialogów oraz humoru sytuacyjnego. Komediowy nastrój w Jojo Rabbit nie jest jednak kpiną z mrocznych czasów, lecz raczej sposobem na podkreślenie antywojennej i antydyskryminacyjnej wymowy filmu.

 

1917 | 1917
(Sam Mendes) GB/US 2019, 118’
Film polecany dla uczniów szkół licealnych.


Film wojenny, jakiego jeszcze nie było. Skrajnie immersyjna wizja I wojny światowej, stworzona przez reżysera Sama Mendesa we współpracy z legendarnym autorem zdjęć, Rogerem Deakinsem.


Pełne rozmachu 1917 to osadzona w realiach I wojny światowej opowieść o trudnej kurierskiej misji, jakiej podejmują się dwaj młodzi brytyjscy szeregowcy. Stawka jest niezwykle wysoka: jeśli chłopakom nie uda się wypełnić zadania, niechybna śmierć czeka ponad 1600 żołnierzy.


1917, zrealizowane przez Sama Mendesa - reżysera pamiętnych Bondów (Skyfall i Spectre), poruszającej Drogi do szczęścia i kultowego American Beauty - to pełne rozmachu widowisko, sprawnie łączące imponujące sceny akcji z klaustrofobicznymi, intymnymi, a nawet wyciszonymi sekwencjami. O fenomenalny wygląd filmu - sprawiającego wrażenie jednego, długiego ujęcia - zadbał operatorski mistrz Roger Deakins, autor zdjęć do Blade Runnera 2049 i Sicario. Na ekranie plejada gwiazd, m.in. Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Richard Madden, Andrew Scott i Mark Strong.


ZWIASTUN:


1917 bywa nazywany „filmem wojennym, jakiego jeszcze nie było”. Dzieło Sama Mendesa oferuje nie tyle pogłębienie czy uzupełnienie wiedzy o I wojnie światowej, co raczej odczucie jej na własnej skórze. Ten skrajnie immersyjny film, wciąga widza w sam środek wojennej zawieruchy, pozwalając mu doświadczyć przerażającej atmosfery okopów, deszczu pocisków, strachu i nieprzemijającego napięcia.
 

Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych, dostępny pod adresem: http://www.kinoklasa.pl/1917_materialy-edukacyjne.pdf


SOKÓŁ Z MASŁEM ORZECHOWYM | THE PEANUT BUTTER FALCON
(Tyler Nilson, Michael Schwartz) US 2019, 97’
dla uczniów klas 7 i 8 szkoły podstawowej oraz szkół licealnych.


Osadzona w realiach amerykańskiego Południa, czarująca komedia o niesamowitej przyjaźni, walce o marzenia i pragnieniu wolności. Na ekranie m.in. Dakota Johnson, Bruce Dern i ShiaLaBeouf.


Sokół z masłem orzechowym opowiada historię Zaka – młodego mężczyzny z zespołem Downa, który zrobi wszystko, by spełnić swoje niezwykłe marzenie: chce podbić świat amerykańskiego wrestlingu. Na swojej drodze przypadkiem spotyka Tylera, drobnego złodziejaszka o wielkim sercu, który wbrew wszystkiemu i wszystkim decyduje się mu pomóc. Zak i Tyler wyruszają w pełną przygód podróż, która stanie się początkiem prawdziwej przyjaźni.


Zdobywca nagród i wyróżnień na festiwalach filmowych na całym świecie, Sokół z masłem orzechowym jest debiutanckim dziełem reżyserskiego duetu: Tylera NilsonaMichaela Schwartza, a zarazem świetnym przykładem amerykańskiego kina niezależnego. Tworzone w opozycji do Hollywood filmy, kameralne i szczere, ukazują zupełnie inne oblicze USA i ludzkiej natury. W główne role w filmie wcielił się, znany z American Honey i Słodziaka, Shia LaBeouf oraz fenomenalny Zack Gottsagen, którego życie stało się inspiracją dla twórców filmu.


ZWIASTUN:


Sokół z masłem orzechowym to prosta, a jednocześnie poruszająca opowieść o trudnościach życia z niepełnosprawnością oraz przyjaźniach, zawieranych ponad podziałami. Przepełniające Zaka pragnienie wolności i chęć znalezienia własnego miejsca w świecie sprawiają, że jest on bohaterem bliskim każdemu z nas, o podobnych marzeniach i ambicjach. Ponadto, film Nilsona i Schwartza w delikatny i bezpretensjonalny sposób porusza szereg niezwykle trudnych zagadnień, takich jak utrata bliskiej osoby, żałoba czy radzenie sobie ze stratą.


Jesień 2019

BASIA 3 | BASIA 3
(Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski) PL 2019, 45’
dla przedszkolaków


Trzecia odsłona przygód ulubienicy przedszkolaków. Tym razem Basia, z właściwym sobie urokiem i energią, stawi czoła wyzwaniom codzienności. Na jej drodze staną m.in. wielki bałagan, domowe obowiązki oraz przygotowania do Świąt.


Basia ma 5 lat i tak zwany charakterek. Mieszka w mieście z rodzicami, dwójką braci, żółwiem Kajetanem oraz pluszowym przyjacielem Miśkiem Zdziśkiem. Czasami Basia, jak każdy przedszkolak, napotyka wielkie problemy, z którymi musi sobie poradzić.


Basia to adaptacja książek z kultowej już serii stworzonej przez Zofię Stanecką i Mariannę Oklejak. Gdy książeczki o Basi trafiły do rąk reżyserów z gdańskiego Studia Animacji „Grupa Smacznego” – Marcina Wasilewskiego i Łukasza Kacprowicza – ci od razu zobaczyli rezolutną dziewczynkę w roli bohaterki nowej animowanej serii. W jej stworzeniu pomogły pomysłowe, bezpretensjonalne i zabawne ilustracje Marianny Oklejak, które okazały się świetną inspiracją.


Partnerem filmu jest wydawnictwo Egmont Polska, od 10 lat wydające serię o przygodach rezolutnej Basi, która jest pierwszą na polskim rynku próbą wypromowania na szeroką skalę polskiego współczesnego bohatera dziecięcego.


ZWIASTUN:


Basia pokazuje świat z perspektywy pełnej ciekawości pięciolatki, dla której każdy poranek jest początkiem niezwykłej przygody. Odcinki serialu zapraszają widzów do  radosnego świata dziewczynki, która codziennie uczy się czegoś nowego. W ramach pokazu filmowego prezentowane są cztery odcinki serialu: Basia i bałagan, Basia i Mama w pracy, Basia i Titi oraz Basia i Boże Narodzenie.

 

OBYWATEL JONES | MR. JONES
(Agnieszka Holland) PL/UK/GB 2019, 119’
dla uczniów szkół licealnych


Nagrodzony Złotymi Lwami najnowszy film Agnieszki Holland. Niezwykła historia młodego dziennikarza, który odkrywa przerażającą prawdę o radzieckim reżimie.


Obywatel Jones to thriller polityczny przedstawiający historię Garetha Jonesa – walijskiego dziennikarza, który w 1933 roku wyrusza do Związku Radzieckiego, by odkryć pilnie strzeżoną tajemnicę reżimu Józefa Stalina – klęskę głodu na Ukrainie. Mimo poważnych konsekwencji i zagrożenia własnego życia, Jones walczy o prawdę i stara się przekazać ją światu. Jego doniesienia, choć nie zawsze padają na podatny grunt, stają się inspiracją do powstania jednej z najsłynniejszych powieści XX wieku – Folwarku zwierzęcego George'a Orwella.


Nagrodzony na Festiwalu w Gdyni Obywatel Jones to najnowsze dzieło Agnieszki Holland (Pokot, W ciemności, Aktorzy prowincjonalny, Kobieta samotna), reżyserki filmowej docenianej zarówno w Polsce, jak i za granicą. W tytułowej roli wystąpił znany z seriali Wojna i pokój oraz Saga Wikingów James Norton, a na dalszym planie partnerują mu m.in. Peter Sarsgaard (Jackie, Blue Jasmine, Pakt z diabłem), Vanessa Kirby (Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw, serial The Crown) oraz Krzysztof Pieczyński (Ziarno prawdy, Jack Strong).


ZWIASTUN:


Obywatel Jones to poruszająca opowieść o nadal słabo pamiętanym, tragicznym epizodzie z historii XX wieku. Film Agnieszki Holland to bolesna lekcja, prowokująca do zastanowienia nad powtarzalnością pewnych historycznych procesów. Jak dzisiejszy świat reaguje na krzywdę zepchniętych na margines narodów? Jaką rolę pełnią w tym przypadku środki masowego przekazu ery postprawdy? Obywatel Jones to także interesująca propozycja dla uczniów zainteresowanych mediami, jest bowiem okazją do zadania frapujących pytań dotyczących dziennikarskiej etyki, powinności dziennikarzy oraz ich (nie)zależności.

 

I MŁODZI POZOSTANĄ | THEY SHALL NOT GROW OLD
(Peter Jackson) NZ/GB 2018, 99’
dla uczniów szkół licealnych


Niezwykły film dokumentalny poświęcony I wojnie światowej w reżyserii Petera Jacksona (Władca pierścieni, Hobbit). Złożona z odnowionych cyfrowo materiałów archiwalnych opowieść o młodych ludziach, dorastających w trudnej, wojennej rzeczywistości.


I młodzi pozostaną to stworzony w całości z oryginalnych materiałów ze zbiorów londyńskiego Imperial War Museum film dokumentalny, prezentujący niezwykłe spojrzenie na żołnierzy i wydarzenia I wojny światowej. Widz może na własne oczy przekonać się jak żołnierze jedli, spali i przyjaźnili się, a także jak wyglądało ich życie z dala od okopów. Twórcą tego niezwykłego projektu filmowego (przypominającego poniekąd nietypowy dokument Jana Komasy Powstanie Warszawskie z 2014 roku) jest Laureat Oscarów Peter Jackson, reżyser słynnych serii Władca pierścieni oraz Hobbit.


Materiały archiwalne przeszły na potrzeby filmu I młodzi pozostaną prawdziwą cyfrową przemianę. Setki godzin materiału zostało zdigitalizowane, wyczyszczone, przyśpieszone (z prędkości 18 klatek/sekundę, w której były kręcone, do 24 klatek/sekundę, w których filmy są obecnie odtwarzane), a ich braki zrekonstruowane za pomocą nowoczesnych technologii komputerowego generowania obrazów (CGI). Te pracochłonne zabiegi sprawiły, że widz właściwie przenosi się w czasie, wnika w ekranową rzeczywistość, a także dobitnie przekonuje się, jak bardzo ci młodzi żołnierze żyjący 100 lat temu są do nas podobni.
 

ZWIASTUN:


I młodzi pozostaną skupiają się na całym pokoleniu młodych Brytyjczyków walczących na zachodnim froncie Wielkiej Wojny, którzy wyruszali do walki marząc o życiowej przygodzie, jednak z czasem odzierani byli ze swoich marzeń i ideałów. Film patrzy na I wojnę światową oczami zwykłych szeregowców, którzy mając po kilkanaście lat zaciągnęli się do armii i dla których wojna była pierwszym doświadczeniem w dorosłym życiu. Dzieło Petera Jacksona nie dostarcza podręcznikowych informacji o tym przerażającym konflikcie – zamiast tego koncentruje się na przekazaniu istoty wojennego doświadczenia oraz oddaniu przedziwnej atmosfery tamtych czasów.

 

VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI | AT ETERNITY'S GATE
(Julian Schnabel) US 2018, 110’
dla uczniów szkół licealnych


Nominowana do Oscara wizja ostatnich lat życia słynnego Vincenta Van Gogha z fenomenalnym Willemem Dafoe w tytułowej roli.


Film Van Gogh. U bram wieczności rozpoczyna się od wyjazdu Van Gogha z Paryża do Arles w Prowansji. To właśnie tam, zafascynowany feerią barw i grą świateł artysta, tworzy swoje najsłynniejsze obrazy. Jest to jednak także miejsce, w którym błąkając się po malowniczych polach, niosąc sztalugę, pędzle i farby, wielki malarz stopniowo popada w obłęd. Van Gogh. U bram wieczności - najnowsze dzieło malarza-reżysera Juliana Schnabla (Basquiat – Taniec ze śmiercią, Zanim zapadnie noc, Motyl i skafander) zachwyca zmysłowością i głębokim zrozumieniem twórczości słynnego holenderskiego artysty. To opowieść o szaleństwie, skrajnym oddaniu sztuce oraz o tajemnicy, jaka aż po dziś dzień osnuwa śmierć malarza.
 

W roli Van Gogha wystąpił nominowany do Oscara Willem Dafoe (The Florida Project, Grand Budapest Hotel), który zdaniem wielu stworzył w filmie Schnabla jedną ze swoich najwybitniejszych kreacji. Na dalszym planie towarzyszą mu m.in. Mads Mikkelsen (Doktor Strange, serial Hannibal), Emmanuelle Seigner (Prawdziwa historia, Wenus w futrze), Mathieu Amalric (Niezatapialni, Grand Budapest Hotel), Oscar Isaac (Gwiezdne wojny, Co jest grane, Davis?) i Rupert Friend (Śmierć Stalina).


ZWIASTUN:


Film Juliana Schnabla to zrealizowany z wielką wrażliwością portret człowieka starającego się zrozumieć znaczenie sztuki. Van Gogh jest tu pełnym rozterek i wątpliwości bohaterem tragicznym, który niezrozumiany przez otaczający go świat, coraz bardziej zatraca się w swoim szaleństwie. Van Gogh. U bram wieczności to fascynujący punkt wyjścia do dyskusji na temat roli sztuki i artysty, a także intrygujące uzupełnienie niedawnego hitu Twój Vincent.

 

BOŻE CIAŁO | BOŻE CIAŁO
(Jan Komasa) PL 2019, 115’
Film prezentowany z angielskimi napisami.
dla uczniów klas II i III szkół licealnych

Doceniona na międzynarodowych festiwalach i inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia fałszywego księdza. Najnowszy film Jana Komasy (Miasto 44, Sala samobójców).


Boże Ciało to nagrodzona na Festiwalu w Wenecji historia chłopaka, który po wyjściu z zakładu poprawczego trafia na polską prowincję, gdzie zaczyna udawać księdza. Jego niekonwencjonalne metody, choć początkowo budzą zdziwienie, z czasem coraz bardziej trafiają do mieszkańców małej – jakby zastygłej w czasie – miejscowości.


Reżyser Bożego Ciała, Jan Komasa, twórca głośnych filmów Sala samobójców i Miasto 44, w głównej roli samozwańczego duchownego obsadził Bartosza Bielenię (Kler, Na granicy), uznawanego za jedno z największych odkryć aktorskich ostatnich lat. Na pierwszym planie pojawiają się także inni utalentowani aktorzy młodego pokolenia, tacy jak Tomasz Ziętek (Cicha Noc, Konwój) oraz Eliza Rycembel (Obietnica, Carte Blanche). Towarzyszą im bardziej doświadczeni koledzy po fachu, m.in. znana z Ostatniej rodziny Aleksandra Konieczna, Łukasz Simlat (Kamerdyner, Fuga) i Leszek Lichota (serial Wataha).


ZWIASTUN:


Wybrane na polskiego kandydata do Oscara Boże Ciało to niezwykle oryginalny i odważny filmowy projekt, nie bojący się tematów tabu oraz drażliwych kwestii społecznych. Film, świetnie przyjęty przez widownię Festiwalu w Toronto, pełen jest niepokojącej energii oraz trafnych pytań o charakter współczesnej duchowości oraz miejsce Kościoła w codziennym życiu. Stanowi także intrygujący portret współczesnej młodzieży, który może stać się punktem wyjścia do wielu inspirujących dyskusji.


Film Boże Ciało dotyka spraw trudnych wychowawczo i psychologicznie (m.in. agresji fizycznej i słownej, przemocy, kłamstwa, oszustwa). Zalecany jest dla młodzieży dojrzałej i gotowej do dyskusji.


Do filmu przygotowano zestaw materiałów dydaktycznych, dostępnych na stronie: http://www.kinoswiatedukacji.pl/filmy/boze-cialo

 

WOJNA O PRĄD | THE CURRENT WAR
(Alfonso Gomez-Rejon) US 2017, 108’
dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych

 


Porywająca, nakręcona z epickim rozmachem historia wyścigu dwóch wielkich umysłów: Thomasa Edisona i Nikoli Tesli.


Wojna o prąd to osadzona w latach 80. XIX wieku i oparta na faktach historia rywalizacji pomiędzy wynalazcą żarówki Thomasem Edisonem, przedsiębiorcą Georgem Westinghousem oraz niedocenianym geniuszem Nikolą Teslą. Wszyscy ci innowatorzy, pragną odnieść sukces opracowując i wdrażając w młodych Stanach Zjednoczonych system praktycznego oświetlenia. Film przedstawia zapomniane starcie tych wielkich odkrywców, ich motywacje, a także nieczyste zagrywki po jakie sięgali by odnieść ostateczne zwycięstwo.


Reżyserem Wojny o prąd jest pochodzący z Teksasu Alfonso Gomez-Rejon – twórca ujmującego młodzieżowego filmu Earl i ja, i umierająca dziewczyna, pracujący także przy wielu głośnych produkcjach serialowych takich jak Glee czy American Horror Story. W głównych rolach w Wojnie o prąd pojawia się plejada aktorskich gwiazd, m.in. Benedict Cumberbatch (Doktor Strange, seriale Patrick Melrose, Sherlock), Nicholas Hoult (Faworyta, X-Men: Apocalypse, Mad Max: Na drodze gniewu), Michael Shannon (Kształt wody, Zwierzęta nocy) oraz Tom Holland (Spider-Man: Daleko od domu).


ZWIASTUN:


Film Wojna o prąd to narzędzie wsparcia lekcji języka polskiego czy historii, trafnie obrazujące burzliwe czasy rewolucji przemysłowej. To także ciekawe wprowadzenie do tematyki prądu stałego i zmiennego, poruszanej podczas zajęć z fizyki oraz punkt wyjścia do dyskusji na temat strategii działania współczesnych nam wielkich korporacji.


Do filmu przygotowano materiały edukacyjne dostępne pod adresem: http://forumfilm.pl/pressbook/WOPedu.pdf

 

OSTATNIA GÓRA | OSTATNIA GÓRA
(Dariusz Załuski) PL 2019, 83’
Film prezentowany z angielskimi napisami.
dla uczniów szkół licealnych


Dokumentalny zapis zmagań polskich wspinaczy ze szczytem K2. Inne spojrzenie na głośną wyprawę pod wodzą Krzysztofa Bieleckiego oraz akcję ratunkową na Nanga Parbat.


Dokument Ostatnia góra proponuje zupełnie inne spojrzenie na relacjonowaną w mediach wyprawę grupy polskich wspinaczy na K2 – ostatni z ośmiotysięczników niezdobyty zimą. Rozpoczęta w styczniu 2018 roku ekspedycja, od początku cieszyła się wielkim zainteresowaniem - wszak udział brali w niej prawdziwi weterani himalaizmu, m.in. Krzysztof Wielicki, Adam Bielecki oraz Denis Urubko. Jednakże w pewnym momencie, zainteresowanie nią sięgnęło zenitu za sprawą spektakularnej akcji ratowniczej, jakiej podjęli się wspinacze, która ocaliła życie Élisabeth Revol – uwięzionej w pobliżu szczytu Nanga Parbat wraz z Tomaszem Mackiewiczem.


Ostatnia góra to przejmujący film dokumentalny prezentowany na tegorocznej edycji Millenium Docs Against Gravity oraz Krakowskim Festiwalu Filmowym. To także zapis  wspinaczki polskiej ekipy, pełen prawdziwego życia, dyskusji, sporów i nerwów. Zrealizowany przez Dariusza Załuskiego, alpinistę, himalaistę i taternika, oferuje świeże, dalekie od taniej sensacji spojrzenie na niezwykłe wyczyny polskich wspinaczy.


ZWIASTUN:


Ostatnia góra daje możliwość zajrzenia za kulisy głośnej wyprawy. Pokazuje ją oczami uczestników, oddaje im głos i pozwala stać się bohaterem swojej własnej historii. Film Dariusza Załuskiego skłania do refleksji na temat polskiego alpinizmu, roli mediów we współczesnym świecie oraz prowokuje do zadania sobie pytania: Po co w ogóle wspinać się na niegościnne szczyty w rodzaju K2?

PAVAROTTI | PAVAROTTI
(Ron Howard) GB/US 2019, 110’


Poruszająca historia ukochanego śpiewaka operowego wszech czasów, opowiedziana przez zdobywcę Oscara, Rona Howarda.


Pavarotti to dogłębny i szczery portret życia, kariery i dziedzictwa pozostawionego przez ikonę sceny muzycznej. Pavarotti był nazywany „tenorem zwykłych ludzi”, ponieważ łączył w sobie osobowość geniusza i celebryty. Potrafił wykorzystywać swoje talenty, aby szerzyć dobrą nowinę i przekonywać, że opera może być rozrywką dającą radość wszystkim miłośnikom muzyki. W trakcie trwania swojej kariery Pavarotti zawładnął wielkimi scenami na całym świecie i podbił serca słuchaczy z najodleglejszych zakątków globu.


Pavarotti to cieszący się popularnością wśród polskiej widowni film dokumentalny, poświęcony postaci najsłynniejszego tenora wszech czasów. Zawiera nagrania niezapomnianych występów, w tym fragmenty oglądanego na całym świecie koncertu Trzech Tenorów. Przedstawia także szereg wcześniej niepublikowanych materiałów archiwalnych oraz wypowiedzi rodziny i przyjaciół muzyka, m.in. żony Nicoletty, Jose Carrerasa, Placido Domingo i frontmana U2 Bono. Reżyserem Pavarottiego jest Ron Howard, twórca Pięknego umysłu oraz Apollo 13.


ZWIASTUN:


Pavarotti to inspirujący punkt wyjścia do dyskusji na godzinie wychowawczej, lekcjach Wiedzy o kulturze oraz Muzyki. Ponadto, może stanowić intrygujące uzupełnienie zajęć w szkołach muzycznych (np. z przedmiotu Literatura muzyczna oraz Historia muzyki z literaturą muzyczną). Ponadto film porusza także niezmiennie aktualny temat sławy (oraz jej wysokiej ceny), a także uwrażliwia na piękno muzyki klasycznej.
 

Do filmu przygotowano zestaw materiałów edukacyjnych dostępnych pod adresem: edukacja.bestfilm.pl/film/pavarotti/

 

LEGIONY | THE LEGIONS
(Dariusz Gajewski) PL 2019, 139’
Film prezentowany z angielskimi napisami.
dla szkół licealnych


Imponujący rozmachem film historyczny o wchodzących w dorosłość chłopakach i dziewczynach, którzy w imię zasad, wyznawanych wartości i ideałów nie wahali rzucić się w wir walki przeciwko europejskim tyranom.


Legiony to uniwersalna opowieść o przyjaźni, marzeniach, gorącym uczuciu i dorastaniu w trudnych czasach. Wielka historia jest tu tłem dla rozgrywającego się na pierwszym planie love story, w które uwikłani są: Józek – dezerter z carskiego wojska, agentka wywiadu I Brygady – Ola oraz Tadek, narzeczony Oli, ułan i członek Drużyn Strzeleckich. Ich spotkanie rozpocznie burzliwy romans, który wystawi relacje bohaterów na wielką próbę.


Obok postaci fikcyjnych, których historie wzorowano na życiorysach prawdziwych legionistów, w filmie pojawia się szereg osobistości znanych z kart historii. Wśród nich: brygadier Józef Piłsudski, porucznik Stanisław Kaszubski ps. „Król”, rotmistrz Zbigniew Dunin-Wąsowicz, porucznik Jerzy Topór-Kisielnicki i wielu innych.


Na planie Legionów, reżyser Dariusz Gajewski (Obce niebo, Warszawa, Lekcje pana Kuki) zgromadził prawdziwą plejadę gwiazd, z których wiele należy do młodego pokolenia polskich aktorów: Sebastian Fabijański (Kamerdyner, Mowa ptaków), Bartosz Gelner (Powrót, Płynące wieżowce) oraz zajmująca się dubbingiem Wiktoria Wolańska (Spider-Man: Daleko od domu, Auta 3). Towarzyszą im bardziej doświadczeni koledzy z branży, wśród których znaleźli się m.in. Jan Frycz (Kurier, Różyczka), Borys Szyc (Piłsudski, Zimna wojna), Mirosław Baka (Zabawa, zabawa, Jack Strong) i Antoni Pawlicki (Papusza, Jutro idziemy do kina).


ZWIASTUN:


Film Legiony stara się uchwycić wyjątkową atmosferę nietypowych oddziałów stworzonych przez Józefa Piłsudskiego, będących wojskiem ochotniczym i inteligenckim. Wszak wśród legionistów było wielu młodych pisarzy, artystów, inżynierów oraz lekarzy, a w legionowych plecakach oprócz konserw i amunicji znajdowały się książki Żeromskiego i Sienkiewicza. Legiony, najdroższa krajowa superprodukcja od czasów Miasta 44, to stara jak świat opowieść o miłości, młodości, walce i zwycięstwie, ujęta w ramy polskiej historii i zrealizowana przy użyciu nowoczesnych technik filmowych.

 

PIŁSUDSKI | PIŁSUDSKI
(Michał Rosa) PL 2019, 107’
Film prezentowany z angielskimi napisami
dla szkół licealnych

Znalezione obrazy dla zapytania piłsudski film

Prawdziwa historia legendarnego Marszałka Józefa Piłsudskiego z brawurową rolą Borysa Szyca.
 
 
Piłsudski - nowy film Michała Rosy, reżysera Rysy i Szczęścia świata - to przykład prawdziwego kina awanturniczego, w którym prywatne życie słynnego Marszałka przeplata się z wielką historią walczącej o niepodległość Polski.


Akcja filmu rozpoczyna się w roku 1901. Józef Piłsudski (w tej roli Borys Szyc) po brawurowej ucieczce ze szpitala psychiatrycznego ponownie staje na czele polskiego podziemia niepodległościowego. Nieugięty na polu walki, w życiu prywatnym poddaje się namiętności, rozdarty między dwiema kobietami – żoną (Magdalena Boczarska) i kochanką (Maria Dębska). Przez zachowawczych członków Polskiej Partii Socjalistycznej uważany za terrorystę, Piłsudski wraz z najbliższymi współpracownikami nie cofnie się przed niczym – zamachami na carskich urzędników i najwyższych oficerów, szmuglowaniem bomb, zuchwałym napadem na pociąg – by tylko osiągnąć swój cel: niepodległą Polskę.
 

ZWIASTUN:


Piłsudski to film wpisujący się w ważne dla młodego pokolenia dyskusje o patriotyzmie, szacunku dla bohaterów narodowych oraz poszukiwaniu autorytetów. Pokazuje ludzką twarz słynnego Marszałka - rozdartego między powinnościami wobec ojczyzny a problemami codziennego życia. Jest także niezwykłą, audiowizualną lekcją historii, która pozwala na własnej skórze odczuć skomplikowaną atmosferę początków XX wieku oraz poznać meandry polskiej drogi do niepodległości. 


Do filmu przygotowano materiały edukacyjne dostępne pod adresem: https://bit.ly/2maKndV

 

O ZWIERZĘTACH I LUDZIACH | O ZWIERZĘTACH I LUDZIACH
(Łukasz Czajka) PL 2019, 56’
dla uczniów szkół licealnych.

Znalezione obrazy dla zapytania o zwierzętach i ludziach


Dokumentalna opowieść o warszawskim Zoo i kierującym nim małżeństwie Żabińskich, którzy w czasie wojny ukrywali na terenie ogrodu około 300 osób. Zbudowane z archiwaliów, bliskie rzeczywistości uzupełnienie niedawnego filmu fabularnego Azyl z Jessicą Chastain.


Niedawno na ekranach kin gościł amerykański film Azyl w reżyserii Niki Caro, w którym w rolę Antoniny Żabińskiej wcieliła się wielka gwiazda kina, Jessica Chastain. Hollywoodzka produkcja, uproszczona i złagodzona, przeznaczona przede wszystkim dla zagranicznej widowni, nie opowiada pełnej historii małżeństwa Żabińskich i kierowanej przez nich instytucji. Dokument O zwierzętach i ludziach debiutanta Łukasza Czajki stara się uzupełnić te braki. Dzięki zgromadzonym materiałom archiwalnym, dodaje historii wiarygodności i autentyzmu. Nie cofa się też przed ukazaniem piekła wojny, które dosięgnęło nawet mieszkających w zoo zwierząt. Widok zabitych stworzeń, być może jeszcze mocniej działa na widzowską wyobraźnię, nieco zobojętniałą po tak często oglądanych obrazach ludzkiego cierpienia i śmierci.


Film O zwierzętach i ludziach zaczyna się na kilka lat przed wojną, gdy ogród zoologiczny tętni egzotycznym życiem. Pośród zwierząt mieszkają w nim ludzie - rodzina Żabińskich, których willa znajduje się w samym sercu placówki. Żyją w zgodzie z czworonogami, zapraszając ich na salony, a nawet do łóżek. Ten sielankowy krajobraz zostaje jednak brutalnie zniszczony wraz z wejściem wojsk niemieckich. Bomby niszczą nie tylko zabudowę zoo, ale też brutalnie rozprawiają się z podopiecznymi Żabińskich – tygrysami, lwami, żyrafami.


ZWIASTUN:


O zwierzętach i ludziach to nie tylko film o złu i śmierci – znalazło się w nim również miejsce na dobro i życie. Małżeństwo Żabińskich uratowało w czasie wojny około 300 osób, z których wiele przybyło z warszawskiego getta. Z materiałów archiwalnych, fragmentów inscenizowanych, wypowiedzi świadków oraz ocalonych, powstała w O zwierzętach i ludziach  niezwykła opowieść, w której na pierwszym planie znajduje się odwaga i wielka pasja, a w tle nieco nietypowe spojrzenie na wspólny los ludzi i zwierząt.

 

 

Bookmark and Share