Krótki sennik filmowy - pokazy filmów
KRÓTKI SENNIK FILMOWY
pokazy filmów
10 lutego-30 marca 2025
Kino Pod Baranami
wydarzenie towarzyszące wystawie
Śpij spokojnie, dobrze śnij
w Muzeum Etnograficznym w Krakowie

Wraz z Muzeum Etnograficznym w Krakowie zapraszamy na KRÓTKI SENNIK FILMOWY - pokazy filmów towarzyszące wystawie czasowej Śpij spokojnie, dobrze śnij, prezentowanej w Domu Esterki (ul. Krakowska 46). W programie cztery filmy poruszające tematykę snu lub zrealizowane w surrealistycznej konwencji: Daaaaaali! Quentina Dupieux, Nosferatu Roberta Eggersa, Incepcja Christophera Nolana oraz Gabinet doktora Caligari Roberta Wiene. Projekcjom towarzyszyć będą spotkania dyskusyjne i prelekcje.
Porównanie filmu do snu pojawia się w badaniach nad kinem od najdawniejszych czasów. Metaforę tą promował w szczególności Edgar Morin, który zwracał uwagę, że podczas seansu widz jest pogrążony w specyficznym stanie przypominającym „sen na jawie”. Film, podobnie jak sen, stanowi przestrzeń, w której rzeczywistość i wyobraźnia splatają się, tworząc nowe narracje i sensy.
Niezwykłe podobieństwa między snem a filmem stały się motywacją do stworzenia KRÓTKIEGO SENNIKA FILMOWEGO - przeglądu filmowego towarzyszącego wystawie Śpij spokojnie, dobrze śnij, prezentowanej w Muzeum Etnograficznym (Dom Esterki). W programie są cztery filmy połączone tematyką snu. Zarówno oniryczne doznania, jak i filmowa kreacja mogą opowiadać i ukazywać świat w inny sposób, niż ten dostępny na jawie. W filmie, jak i we śnie niemal wszystko jest możliwe - tłumaczą ideę przeglądu organizatorzy.
Daaaaaali! Quentina Dupieux to wykraczająca poza narracyjne schematy i sięgająca po osobliwą formę opowieść o Salvadorze Dalím, czołowym przedstawicielu surrealizmu - kierunku dla którego sen był jednym z najważniejszych tematów i inspiracji. Za sprawą Nosferatu Roberta Eggersa można wkroczyć do mrocznych zakamarków podświadomości, gdzie sny o niebezpieczeństwie i strachu przybierają postać wampira, czającego się w cieniach. Incepcja Christophera Nolana eksploruje wielowarstwowe sny, w których granice rzeczywistości są płynne, a umysł staje się polem bitwy. W Gabinecie doktora Caligari Roberta Wiene sen staje się narzędziem manipulacji. Postać tytułowego doktora symbolizuje jednocześnie autorytet i szaleństwo, a jego działania zdają się być odzwierciedleniem mrocznych aspektów ludzkiej psychiki.
Przegląd KRÓTKI SENNIK FILMOWY inspirowany jest wystawą Śpij spokojnie, dobrze śnij, prezentowaną w Domu Esterki, przy ulicy Krakowskiej 46. To próba spojrzenia etnografów na fenomen snu i śnienia. Opowieść o tym, jak próbujemy sobie radzić ze spaniem i bezsennością, poczynając od przygotowania otoczenia do bezpiecznego spoczynku, poprzez działania mające zapewnić ochronę przed tym, co nieznane. Wystawa ukazuje także bogatą i złożoną symbolikę snu i marzeń sennych.
Projekcjom filmowym towarzyszyć będą spotkania dyskusyjne i prelekcje. Rozmowy poprowadzi Tadeusz Marek, a jego gośćmi będą filmoznawcy Ewa Fiuk i Miłosz Stelmach. Prelekcję przed filmem Incepcja wygłosi krytyczka filmowa Kaja Klimek.
Seanse odbywać się będą w salach Kina Pod Baranami przy Rynku Głównym. Finałowy pokaz - 30 marca - odbędzie się w auli Akademii Sztuk Pięknych (Plac Matejki 13).
PROGRAM:
poniedziałek, 3 marca
17.45 NOSFERATU | NOSFERATU
(Robert Eggers) US 2024, 133’
Po seansie rozmowa z dr Ewą Fiuk.
poniedziałek, 24 marca
18.00 INCEPCJA | INCEPTION
(Christopher Nolan) US/GB 2010, 148'
Prelekcja przed pokazem: Kaja Klimek
niedziela, 30 marca
15.00 GABINET DOKTORA CALIGARI | DAS CABINET DES DR. CALIGARI
(Robert Wiene) DE 1920, 77’ (film niemy z zarejestrowaną muzyką)
Po seansie rozmowa z dr Ewą Fiuk.
Pokaz w auli ASP (Plac Matejki 13).
Kopia ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung w Wiesbaden.
BILETY:
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy)
22 zł - cena biletu na seans z biletem z wystawy Śpij spokojnie, dobrze śnij
Z biletem z pokazów filmów KRÓTKI SENNIK FILMOWY, bilet na wystawę Śpij spokojnie, dobrze śnij w cenie biletu ulgowego (8 zł).
O GOŚCIACH PRZEGLĄDU:
Ewa Fiuk - filmoznawczyni, adiunktka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, redaktorka Kwartalnika Filmowego. Autorka licznych publikacji o kinie niemieckim oraz przekładów z języka niemieckiego. Jej ostatnia książka Film jako przestrzeń transkulturowa. Współczesny przypadek niemiecki ukazała się w grudniu 2024 roku.
Miłosz Stelmach - filmoznawca, krytyk, tłumacz. Redaktor naczelny czasopisma o tematyce filmowej Ekrany. Adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych oraz autor książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino (2020).
Kaja Klimek - doktorka kulturoznawstwa, edukatorka, tłumaczka i krytyczka filmowa i popkulturalna. Nieustannie dyskutuje o filmach i serialach – z widzami, gdy tylko nadarzy się okazja, z twórcami na festiwalach, z innymi krytykami w mediach, ze studentami na Uniwersytetach Warszawskim i SWPS. I co najważniejsze: z dzieciakami i młodzieżą w ramach programów edukacji filmowej. W internecie działa jako Kajutex (YT, FB, IG, TT - jako kajutex.pl), zajmuje się również produkcją materiałów wideo pod szyldem Kajutex Studio.
Rozmowy poprowadzi Tadeusz Marek - dziennikarz radiowy, rysownik i ilustrator. Z wykształcenia prawnik. Pracuje w redakcji kultury Radia Kraków i w Radiu Kraków Kultura. Autor licznych wywiadów, audycji publicystyczno-kulturalnych i programów popularno-naukowych. W codziennych Rekomendacjach Kulturalnych recenzuje życie kulturalne miasta, w środowe wieczory opowiada o popkulturze, a w każdy piątek zabiera słuchaczy do kina. Kiedy nie ma go w radiu ilustruje książki dla dzieci i dorosłych, a po godzinach pracuje nad debiutanckim albumem komiksowym.
O FILMACH:
DAAAAAALI! | DAAAAAALI!
(Quentin Dupieux) FR 2023, 79’

Przed młodą francuską dziennikarką nie lada wyzwanie. Ma przeprowadzić wywiad z człowiekiem o niezwykłym umyśle, ogromnym talencie i… jeszcze większym ego. Mowa o słynnym hiszpańskim malarzu, czołowym surrealiście Salvadorze Dalím (w którego rolę wciela się nie jeden, a kilku cenionych francuskich aktorów!).
Nie będzie to proste zadanie dla stawiającej pierwsze kroki w zawodzie Judith (Anaïs Demoustier), zwłaszcza że jej ekscentryczny rozmówca od samego początku nie ułatwia sprawy. Co chwilę zmienia zdanie, nie mogąc się zdecydować, czy w ogóle ma ochotę na wywiad. A jeśli już, to w zupełnie innej niż początkowo planowana formie. Wychodzi na to, że najlepszym sposobem na uchwycenie skomplikowanej osobowości artysty będzie nakręcenie o nim filmu dokumentalnego.
Film Quentina Dupieuxa niewiele ma wspólnego z klasyczną biografią. To raczej próba uchwycenia geniuszu oraz niezwykłej osobowości Dalego za sprawą osobliwej formy i narracji, w której pełno jest niespodzianek, mylenia tropów oraz zabawy z oczekiwaniami odbiorców.
GABINET DOKTORA CALIGARI | DAS CABINET DES DR. CALIGARI
(Robert Wiene) DE 1920, 77’ (z zarejestrowaną muzyką)

Tajemniczy doktor Caligari (Werner Krauss) za pośrednictwem swojego medium (Conrad Veidt) przepowiada przyszłość. W miasteczku dochodzi do serii morderstw. Przyjaciel jednej z ofiar podejrzewa, że za wszystkim stoi demoniczny Caligari.
Gabinet doktora Caligari to film z ogromnymi ambicjami artystycznymi, widocznymi przede wszystkim w imponującej scenografii, pełnej zniekształceń, dziwnych cieni i ostrych kątów. Uwagę zwracają nierealistyczne obrazy miasteczka, niefunkcjonalne rekwizyty oraz krzywizny ograniczające ruch aktorów. W pamięci na długo zostaje ekspresyjna kreacja Conrada Veidta w roli somnambulika.
Data premiery filmu (26 lutego 1920 roku) bywa uznawana za symboliczne narodziny światowego kina artystycznego, adresowanego – jak pisze Tomasz Kłys – nie do masowej, lecz elitarnej publiczności, może trochę snobistycznej, ale za to zorientowanej w estetycznych modach i intelektualnych trendach, nastawionej nie na rozrywkę, lecz na kontemplację sztuki. W tej alegorycznej historii o demonicznym doktorze Caligarim, teoretyk filmu Siegfried Kracauer widział zapowiedź dojścia do władzy Adolfa Hitlera.
Kopia ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung w Wiesbaden.
INCEPCJA | INCEPTION
(Christopher Nolan) US/GB 2010, 148'

Oscary 2011: najlepsze zdjęcia - Wally Pfister, najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż efektów dźwiękowych
Złote Globy 2011 - 4 nominacje: najlepszy film - dramat, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza muzyka
BAFTA: najlepsza scenografia, najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk
W świecie, w którym istnieje możliwość wkraczania w sferę snów, nawet zaczątek rodzącego się pomysłu może stać się najniebezpieczniejszą bronią lub najcenniejszą wartością. Film Christophera Nolana, twórcy Memento, Prestiżu, Mrocznego rycerza i Interstellar, to jeden z najbardziej oryginalnych filmów science fiction pierwszej dekady XXI wieku. To prawdziwa podróż po labiryncie ludzkiego umysłu.
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) jest zdolnym złodziejem, mistrzem niebezpiecznej sztuki ekstrakcji: kradzieży bezcennych sekretów z warstw podświadomości, gdy umysł ofiary jest najmniej strzeżony przed niebezpieczeństwem - podczas snu. Ta rzadka umiejętność sprawia, że Cobb jest pożądanym specjalistą w zdradliwym świecie wywiadu gospodarczego. Z drugiej strony stracił przez swoją pracę wszystko, co kochał, i jest skazany na ciągłą ucieczkę. Teraz dostaje jednak szansę na odkupienie. Wykonanie ostatniego zlecenia będzie oznaczać odzyskanie życia, ale tylko pod warunkiem dokonania niemożliwego - incepcji. Zamiast perfekcyjnej kradzieży Cobb i jego zespół muszą zrobić coś innego: wszczepić do umysłu ofiary pomysł. Jeśli im się uda, dokonają zbrodni doskonałej.
NOSFERATU | NOSFERATU

Oscary 2025 - nominacje: Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsza scenografia (Beatrice Brentnerova, Craig Lathrop), Najlepsze kostiumy (Linda Muir), Najlepsze zdjęcia (Jarin Blaschke)
Nosferatu Roberta Eggersa to reinterpretacja klasycznego niemego horroru Nosferatu – symfonia grozy F. W. Murnaua z 1922 roku. Amerykański reżyser - twórca filmów Lighthouse i Wiking - wkracza w mroczny świat wampirów, by eksplorować temat strachu, izolacji i obsesji.
Film nawiązuje swoim stylem do niemieckiego ekspresjonizmu, którego czołowym przykładem było dzieło Friedricha Wilhelma Murnaua. Robert Eggers z niezwykłą dbałością o detale przywraca do życia mroczny świat, który jednocześnie przeraża i zachwyca.
W rolach głównych: Bill Skarsgård (To), Nicholas Hoult (Menu, Faworyta) i Lily-Rose Depp (Wilk). W obsadzie filmu również Aaron Taylor-Johnson, Emma Corrin i Willem Dafoe.
ORGANIZATORZY:
Muzeum Etnograficzne w Krakowie
Kino Pod Baranami
PATRONI MEDIALNI:
Radio Kraków
Radio Kraków Kultura
Kraków Culture Karnet
pokazy filmów
10 lutego-30 marca 2025
Kino Pod Baranami
wydarzenie towarzyszące wystawie
Śpij spokojnie, dobrze śnij
w Muzeum Etnograficznym w Krakowie

Wraz z Muzeum Etnograficznym w Krakowie zapraszamy na KRÓTKI SENNIK FILMOWY - pokazy filmów towarzyszące wystawie czasowej Śpij spokojnie, dobrze śnij, prezentowanej w Domu Esterki (ul. Krakowska 46). W programie cztery filmy poruszające tematykę snu lub zrealizowane w surrealistycznej konwencji: Daaaaaali! Quentina Dupieux, Nosferatu Roberta Eggersa, Incepcja Christophera Nolana oraz Gabinet doktora Caligari Roberta Wiene. Projekcjom towarzyszyć będą spotkania dyskusyjne i prelekcje.
Porównanie filmu do snu pojawia się w badaniach nad kinem od najdawniejszych czasów. Metaforę tą promował w szczególności Edgar Morin, który zwracał uwagę, że podczas seansu widz jest pogrążony w specyficznym stanie przypominającym „sen na jawie”. Film, podobnie jak sen, stanowi przestrzeń, w której rzeczywistość i wyobraźnia splatają się, tworząc nowe narracje i sensy.
Niezwykłe podobieństwa między snem a filmem stały się motywacją do stworzenia KRÓTKIEGO SENNIKA FILMOWEGO - przeglądu filmowego towarzyszącego wystawie Śpij spokojnie, dobrze śnij, prezentowanej w Muzeum Etnograficznym (Dom Esterki). W programie są cztery filmy połączone tematyką snu. Zarówno oniryczne doznania, jak i filmowa kreacja mogą opowiadać i ukazywać świat w inny sposób, niż ten dostępny na jawie. W filmie, jak i we śnie niemal wszystko jest możliwe - tłumaczą ideę przeglądu organizatorzy.
Daaaaaali! Quentina Dupieux to wykraczająca poza narracyjne schematy i sięgająca po osobliwą formę opowieść o Salvadorze Dalím, czołowym przedstawicielu surrealizmu - kierunku dla którego sen był jednym z najważniejszych tematów i inspiracji. Za sprawą Nosferatu Roberta Eggersa można wkroczyć do mrocznych zakamarków podświadomości, gdzie sny o niebezpieczeństwie i strachu przybierają postać wampira, czającego się w cieniach. Incepcja Christophera Nolana eksploruje wielowarstwowe sny, w których granice rzeczywistości są płynne, a umysł staje się polem bitwy. W Gabinecie doktora Caligari Roberta Wiene sen staje się narzędziem manipulacji. Postać tytułowego doktora symbolizuje jednocześnie autorytet i szaleństwo, a jego działania zdają się być odzwierciedleniem mrocznych aspektów ludzkiej psychiki.
Przegląd KRÓTKI SENNIK FILMOWY inspirowany jest wystawą Śpij spokojnie, dobrze śnij, prezentowaną w Domu Esterki, przy ulicy Krakowskiej 46. To próba spojrzenia etnografów na fenomen snu i śnienia. Opowieść o tym, jak próbujemy sobie radzić ze spaniem i bezsennością, poczynając od przygotowania otoczenia do bezpiecznego spoczynku, poprzez działania mające zapewnić ochronę przed tym, co nieznane. Wystawa ukazuje także bogatą i złożoną symbolikę snu i marzeń sennych.
Projekcjom filmowym towarzyszyć będą spotkania dyskusyjne i prelekcje. Rozmowy poprowadzi Tadeusz Marek, a jego gośćmi będą filmoznawcy Ewa Fiuk i Miłosz Stelmach. Prelekcję przed filmem Incepcja wygłosi krytyczka filmowa Kaja Klimek.
Seanse odbywać się będą w salach Kina Pod Baranami przy Rynku Głównym. Finałowy pokaz - 30 marca - odbędzie się w auli Akademii Sztuk Pięknych (Plac Matejki 13).
PROGRAM:
poniedziałek, 3 marca

(Robert Eggers) US 2024, 133’
Po seansie rozmowa z dr Ewą Fiuk.
poniedziałek, 24 marca

(Christopher Nolan) US/GB 2010, 148'
Prelekcja przed pokazem: Kaja Klimek
niedziela, 30 marca

(Robert Wiene) DE 1920, 77’ (film niemy z zarejestrowaną muzyką)
Po seansie rozmowa z dr Ewą Fiuk.
Pokaz w auli ASP (Plac Matejki 13).
Kopia ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung w Wiesbaden.
WCZEŚNIEJSZE POKAZY:
poniedziałek, 10 lutego
18.00 POKAZ PRZEDPREMIEROWY
DAAAAAALI! | DAAAAAALI!
(Quentin Dupieux) FR 2023, 79’
Po seansie rozmowa z dr Miłoszem Stelmachem.
18.00 POKAZ PRZEDPREMIEROWY
DAAAAAALI! | DAAAAAALI!
(Quentin Dupieux) FR 2023, 79’
Po seansie rozmowa z dr Miłoszem Stelmachem.
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy)
22 zł - cena biletu na seans z biletem z wystawy Śpij spokojnie, dobrze śnij
Z biletem z pokazów filmów KRÓTKI SENNIK FILMOWY, bilet na wystawę Śpij spokojnie, dobrze śnij w cenie biletu ulgowego (8 zł).
O GOŚCIACH PRZEGLĄDU:
Ewa Fiuk - filmoznawczyni, adiunktka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, redaktorka Kwartalnika Filmowego. Autorka licznych publikacji o kinie niemieckim oraz przekładów z języka niemieckiego. Jej ostatnia książka Film jako przestrzeń transkulturowa. Współczesny przypadek niemiecki ukazała się w grudniu 2024 roku.
Miłosz Stelmach - filmoznawca, krytyk, tłumacz. Redaktor naczelny czasopisma o tematyce filmowej Ekrany. Adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych oraz autor książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino (2020).
Kaja Klimek - doktorka kulturoznawstwa, edukatorka, tłumaczka i krytyczka filmowa i popkulturalna. Nieustannie dyskutuje o filmach i serialach – z widzami, gdy tylko nadarzy się okazja, z twórcami na festiwalach, z innymi krytykami w mediach, ze studentami na Uniwersytetach Warszawskim i SWPS. I co najważniejsze: z dzieciakami i młodzieżą w ramach programów edukacji filmowej. W internecie działa jako Kajutex (YT, FB, IG, TT - jako kajutex.pl), zajmuje się również produkcją materiałów wideo pod szyldem Kajutex Studio.
Rozmowy poprowadzi Tadeusz Marek - dziennikarz radiowy, rysownik i ilustrator. Z wykształcenia prawnik. Pracuje w redakcji kultury Radia Kraków i w Radiu Kraków Kultura. Autor licznych wywiadów, audycji publicystyczno-kulturalnych i programów popularno-naukowych. W codziennych Rekomendacjach Kulturalnych recenzuje życie kulturalne miasta, w środowe wieczory opowiada o popkulturze, a w każdy piątek zabiera słuchaczy do kina. Kiedy nie ma go w radiu ilustruje książki dla dzieci i dorosłych, a po godzinach pracuje nad debiutanckim albumem komiksowym.
O FILMACH:
DAAAAAALI! | DAAAAAALI!
(Quentin Dupieux) FR 2023, 79’

Przed młodą francuską dziennikarką nie lada wyzwanie. Ma przeprowadzić wywiad z człowiekiem o niezwykłym umyśle, ogromnym talencie i… jeszcze większym ego. Mowa o słynnym hiszpańskim malarzu, czołowym surrealiście Salvadorze Dalím (w którego rolę wciela się nie jeden, a kilku cenionych francuskich aktorów!).
Nie będzie to proste zadanie dla stawiającej pierwsze kroki w zawodzie Judith (Anaïs Demoustier), zwłaszcza że jej ekscentryczny rozmówca od samego początku nie ułatwia sprawy. Co chwilę zmienia zdanie, nie mogąc się zdecydować, czy w ogóle ma ochotę na wywiad. A jeśli już, to w zupełnie innej niż początkowo planowana formie. Wychodzi na to, że najlepszym sposobem na uchwycenie skomplikowanej osobowości artysty będzie nakręcenie o nim filmu dokumentalnego.
Film Quentina Dupieuxa niewiele ma wspólnego z klasyczną biografią. To raczej próba uchwycenia geniuszu oraz niezwykłej osobowości Dalego za sprawą osobliwej formy i narracji, w której pełno jest niespodzianek, mylenia tropów oraz zabawy z oczekiwaniami odbiorców.
GABINET DOKTORA CALIGARI | DAS CABINET DES DR. CALIGARI
(Robert Wiene) DE 1920, 77’ (z zarejestrowaną muzyką)

Tajemniczy doktor Caligari (Werner Krauss) za pośrednictwem swojego medium (Conrad Veidt) przepowiada przyszłość. W miasteczku dochodzi do serii morderstw. Przyjaciel jednej z ofiar podejrzewa, że za wszystkim stoi demoniczny Caligari.
Gabinet doktora Caligari to film z ogromnymi ambicjami artystycznymi, widocznymi przede wszystkim w imponującej scenografii, pełnej zniekształceń, dziwnych cieni i ostrych kątów. Uwagę zwracają nierealistyczne obrazy miasteczka, niefunkcjonalne rekwizyty oraz krzywizny ograniczające ruch aktorów. W pamięci na długo zostaje ekspresyjna kreacja Conrada Veidta w roli somnambulika.
Data premiery filmu (26 lutego 1920 roku) bywa uznawana za symboliczne narodziny światowego kina artystycznego, adresowanego – jak pisze Tomasz Kłys – nie do masowej, lecz elitarnej publiczności, może trochę snobistycznej, ale za to zorientowanej w estetycznych modach i intelektualnych trendach, nastawionej nie na rozrywkę, lecz na kontemplację sztuki. W tej alegorycznej historii o demonicznym doktorze Caligarim, teoretyk filmu Siegfried Kracauer widział zapowiedź dojścia do władzy Adolfa Hitlera.
Kopia ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung w Wiesbaden.
INCEPCJA | INCEPTION
(Christopher Nolan) US/GB 2010, 148'

Oscary 2011: najlepsze zdjęcia - Wally Pfister, najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż efektów dźwiękowych
Złote Globy 2011 - 4 nominacje: najlepszy film - dramat, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, najlepsza muzyka
BAFTA: najlepsza scenografia, najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk
W świecie, w którym istnieje możliwość wkraczania w sferę snów, nawet zaczątek rodzącego się pomysłu może stać się najniebezpieczniejszą bronią lub najcenniejszą wartością. Film Christophera Nolana, twórcy Memento, Prestiżu, Mrocznego rycerza i Interstellar, to jeden z najbardziej oryginalnych filmów science fiction pierwszej dekady XXI wieku. To prawdziwa podróż po labiryncie ludzkiego umysłu.
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) jest zdolnym złodziejem, mistrzem niebezpiecznej sztuki ekstrakcji: kradzieży bezcennych sekretów z warstw podświadomości, gdy umysł ofiary jest najmniej strzeżony przed niebezpieczeństwem - podczas snu. Ta rzadka umiejętność sprawia, że Cobb jest pożądanym specjalistą w zdradliwym świecie wywiadu gospodarczego. Z drugiej strony stracił przez swoją pracę wszystko, co kochał, i jest skazany na ciągłą ucieczkę. Teraz dostaje jednak szansę na odkupienie. Wykonanie ostatniego zlecenia będzie oznaczać odzyskanie życia, ale tylko pod warunkiem dokonania niemożliwego - incepcji. Zamiast perfekcyjnej kradzieży Cobb i jego zespół muszą zrobić coś innego: wszczepić do umysłu ofiary pomysł. Jeśli im się uda, dokonają zbrodni doskonałej.
NOSFERATU | NOSFERATU
(Robert Eggers) US 2024, 133’

Oscary 2025 - nominacje: Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsza scenografia (Beatrice Brentnerova, Craig Lathrop), Najlepsze kostiumy (Linda Muir), Najlepsze zdjęcia (Jarin Blaschke)
Nosferatu Roberta Eggersa to reinterpretacja klasycznego niemego horroru Nosferatu – symfonia grozy F. W. Murnaua z 1922 roku. Amerykański reżyser - twórca filmów Lighthouse i Wiking - wkracza w mroczny świat wampirów, by eksplorować temat strachu, izolacji i obsesji.
Film nawiązuje swoim stylem do niemieckiego ekspresjonizmu, którego czołowym przykładem było dzieło Friedricha Wilhelma Murnaua. Robert Eggers z niezwykłą dbałością o detale przywraca do życia mroczny świat, który jednocześnie przeraża i zachwyca.
W rolach głównych: Bill Skarsgård (To), Nicholas Hoult (Menu, Faworyta) i Lily-Rose Depp (Wilk). W obsadzie filmu również Aaron Taylor-Johnson, Emma Corrin i Willem Dafoe.
ORGANIZATORZY:
Muzeum Etnograficzne w Krakowie
Kino Pod Baranami
PATRONI MEDIALNI:
Radio Kraków
Radio Kraków Kultura
Kraków Culture Karnet
Repertuar:
Poniedziałek 24 marca // Monday, March 24
Niedziela 30 marca // Sunday, March 30