Brzezina - pokaz towarzyszący wystawie To wszystko da się zrealizować
BRZEZINA (1970)
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
(ul. Marii Konopnickiej 26)
Do 9 marca w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha można oglądać wystawę pt. To wszystko da się zrealizować przygotowaną z okazji 30-lecia Muzeum. Zapraszamy do sali widowiskowej Mangghi na towarzyszące ekspozycji pokazy wybranych filmów Andrzeja Wajdy, które poprzedzą prelekcje zaproszonych gości. Drugie spotkanie cyklu, podczas którego pokazany zostanie film Brzezina, odbędzie się już 5 lutego o godzinie 18.00.
O FILMIE:
BRZEZINA | BRZEZINA
(Andrzej Wajda) PL 1970, 99’
Lata dwudzieste. Młody pianista Stanisław (Olgierd Łukaszewicz), ciężko chory na gruźlicę, przyjeżdża do leśniczówki swojego brata Bolesława (Daniel Olbrychski), któremu niedawno zmarła młoda żona. Pogrążony w smutku, okazuje obojętność swojej siedmioletniej córeczce i wciąż chodzi na mogiłę żony Barbary, pochowanej w brzozowym lasku nieopodal domu. Hałaśliwa wesołość brata drażni Bolesława. Nie potrafi zrozumieć, że pod tą ostentacyjną pogodą kryje się lęk przed śmiercią.
pokaz towarzyszący wystawie To wszystko da się zrealizować
środa, 5 lutego 2025, godz. 18.00Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
(ul. Marii Konopnickiej 26)
Do 9 marca w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha można oglądać wystawę pt. To wszystko da się zrealizować przygotowaną z okazji 30-lecia Muzeum. Zapraszamy do sali widowiskowej Mangghi na towarzyszące ekspozycji pokazy wybranych filmów Andrzeja Wajdy, które poprzedzą prelekcje zaproszonych gości. Drugie spotkanie cyklu, podczas którego pokazany zostanie film Brzezina, odbędzie się już 5 lutego o godzinie 18.00.
Prezentowana w Muzeum wystawa To wszystko da się zrealizować jest opowieścią o życiu i twórczości Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz-Wajdy. Składa się na nią siedem rozdziałów, które przedstawiają historię wspólnego życia oraz aktywności artystycznej małżeństwa. Zgromadzone zbiory przybliżają zarówno ich twórczość teatralną i filmową, jak i prowadzoną przez nich działalność społeczną. Świadczą również o wspólnej fascynacji Japonią oraz dokumentują powstanie Muzeum Manggha.
Wystawę To wszystko da się zrealizować zorganizowano z okazji 30-lecia powstania Muzeum. Towarzyszą jej - zorganizowane wspólnie przez Muzeum i Kino Pod Baranami - pokazy wybranych filmów Andrzeja Wajdy pod hasłem To wszystko warto zobaczyć. W środę, 5 lutego, będzie można zobaczyć film Brzezina - kameralną, poruszającą historia o miłości, śmierci i samotności, opartą na noweli Jarosława Iwaszkiewicza.
Tworząc Brzezinę, Wajda czerpał inspirację z polskiego malarstwa. W filmie pojawiają się sceny stylizowane na płótna Jacka Malczewskiego, a filmowe kadry wyglądają niczym ożywione obrazy. W dziele dostrzec można również nawiązania do twórczości innych polskich mistrzów, takich jak Aleksander Gierymski i Stanisław Wyspiański. Brzezina w piękny sposób skłania do zadumy nad śmiercią i nieuchronnością przemijania. W rolach głównych występują Olgierd Łukaszewicz, Daniel Olbrychski i Emilia Krakowska.
Prelekcję przed seansem w środę, 5 lutego, o godz. 18.00 wygłosi filmoznawczyni i dziennikarka, Joanna Najbor.
Wystawę To wszystko da się zrealizować zorganizowano z okazji 30-lecia powstania Muzeum. Towarzyszą jej - zorganizowane wspólnie przez Muzeum i Kino Pod Baranami - pokazy wybranych filmów Andrzeja Wajdy pod hasłem To wszystko warto zobaczyć. W środę, 5 lutego, będzie można zobaczyć film Brzezina - kameralną, poruszającą historia o miłości, śmierci i samotności, opartą na noweli Jarosława Iwaszkiewicza.
Tworząc Brzezinę, Wajda czerpał inspirację z polskiego malarstwa. W filmie pojawiają się sceny stylizowane na płótna Jacka Malczewskiego, a filmowe kadry wyglądają niczym ożywione obrazy. W dziele dostrzec można również nawiązania do twórczości innych polskich mistrzów, takich jak Aleksander Gierymski i Stanisław Wyspiański. Brzezina w piękny sposób skłania do zadumy nad śmiercią i nieuchronnością przemijania. W rolach głównych występują Olgierd Łukaszewicz, Daniel Olbrychski i Emilia Krakowska.
Prelekcję przed seansem w środę, 5 lutego, o godz. 18.00 wygłosi filmoznawczyni i dziennikarka, Joanna Najbor.
PROGRAM:
środa, 5 lutego
18.00 BRZEZINA | BRZEZINA(Andrzej Wajda) PL 1970, 99’
prelekcja: Joanna Najbor
KOLEJNE POKAZY:
środa, 19 lutego
18.00 SMUGA CIENIA | SMUGA CIENIA
18.00 SMUGA CIENIA | SMUGA CIENIA
(Andrzej Wajda) PL/GB 1976, 100’
prelekcja: Anita Piotrowska
środa, 5 marca
18.00 PANNY Z WILKA | PANNY Z WILKA
18.00 PANNY Z WILKA | PANNY Z WILKA
(Andrzej Wajda) PL/FR 1979. 116’
prelekcja: Michał OleszczykBILETY: 25 zł
O PRELEGENTCE:
Joanna Najbor regularnie publikuje teksty o kinie na łamach Vogue.pl, miesięcznika Kino i portalu Filmweb. Współpracuje również z internetowym Czasem Kultury, serwisem Popmoderna.pl i Moodaily. Laureatka Grand Prix w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka (2023) i nagrody II stopnia w V Konkursie im. Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UJ. Grywa na wiolonczeli. Pochodzi z Zakopanego.
Joanna Najbor regularnie publikuje teksty o kinie na łamach Vogue.pl, miesięcznika Kino i portalu Filmweb. Współpracuje również z internetowym Czasem Kultury, serwisem Popmoderna.pl i Moodaily. Laureatka Grand Prix w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka (2023) i nagrody II stopnia w V Konkursie im. Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UJ. Grywa na wiolonczeli. Pochodzi z Zakopanego.
O FILMIE:
BRZEZINA | BRZEZINA
(Andrzej Wajda) PL 1970, 99’
Lata dwudzieste. Młody pianista Stanisław (Olgierd Łukaszewicz), ciężko chory na gruźlicę, przyjeżdża do leśniczówki swojego brata Bolesława (Daniel Olbrychski), któremu niedawno zmarła młoda żona. Pogrążony w smutku, okazuje obojętność swojej siedmioletniej córeczce i wciąż chodzi na mogiłę żony Barbary, pochowanej w brzozowym lasku nieopodal domu. Hałaśliwa wesołość brata drażni Bolesława. Nie potrafi zrozumieć, że pod tą ostentacyjną pogodą kryje się lęk przed śmiercią.