Premiera Psychologiczna: Powoli
PREMIERA PSYCHOLOGICZNA:
POWOLI (reż. Marija Kavtaradze)
poniedziałek, 20 maja 2024, godz. 18.00
Kino Pod Baranami
BILETY:
26 zł (normalny)
24 zł (ulgowy)
20 zł (klubowy/senior)
O FILMIE:
POWOLI | SLOW
(Marija Kavtaradze) LT/ES/SW 2023, 108’
Oscary 2024: Litewski kandydat
MFF Sundance 2023: najlepsza reżyseria
Elena jest tancerką, a Dovydas tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić – tańcem i ruchem dłoni – najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, ale Powoli zamiast happy endu wybiera status: „To skomplikowane”. Bo Elena uwielbia seks, a Dovydas mógłby się bez niego obejść. Pełni najlepszych chęci sprawdzają więc, czy da się kochać, nie pożądając. Film Kavtaradze śmiało podejmuje temat nowych modeli relacji. To kino namiętne i pełne pasji, które jest popisem zarówno świetnej reżyserii, jak i aktorskiej chemii.
POWOLI (reż. Marija Kavtaradze)
poniedziałek, 20 maja 2024, godz. 18.00
Kino Pod Baranami
Zmysłowa i prowokacyjna opowieść miłosna, jakiej jeszcze na ekranach nie było. Nagrodzony na Festiwalu Sundance film Powoli (reż. Marija Kavtaradze) będzie można zobaczyć w poniedziałek, 20 maja, podczas kolejnej odsłony cyklu Premiery Psychologiczne. Dyskusję po pokazie poprowadzą psycholożki: Anna Nicieja i Katarzyna Staleńczyk.
Nagrodzony za reżyserię na Festiwalu Sundance film Mariji Kavtaradze to love story o doświadczeniach osób aseksualnych. Główna bohaterka Elena (Greta Grinevičiūtė) jest tancerką, a Dovydas (Kęstutis Cicėnas) tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić – tańcem i ruchem dłoni – najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, jednak różni ich sposób podejścia do sfery seksualnej.
Film Mariji Kavtaradze podejmuje temat nowych modeli relacji międzyludzkich. Skupia się na ciele oraz fizyczności, a zagadnienia te rozciąga również na samo medium (film został w całości zrealizowany na tradycyjnej taśmie filmowej).
W filmie Powoli dużą rolę odgrywa ludzkie ciało, które chciałam pokazać tak realistycznie i szczegółowo, jak tylko się da. Nowoczesne kamery cyfrowe często nie dają tej możliwości, bo zostały zaprojektowane, by upiększać to, co pokazują. Poza tym same w sobie wydają mi się trochę abstrakcyjne, podczas gdy taśma ma w sobie coś trwałego, jest cielesna i namacalna. Obrazu, który kręci się za jej pomocą, nie da się w pełni kontrolować, trzeba zaakceptować fakt, że nie zawsze będzie perfekcyjny. Dokładnie to samo podejście mamy w filmie Powoli do ludzkiego ciała - mówi reżyserka w wywiadzie.
Film Powoli był litewskim kandydatem do Oscara 2024.
Film Mariji Kavtaradze podejmuje temat nowych modeli relacji międzyludzkich. Skupia się na ciele oraz fizyczności, a zagadnienia te rozciąga również na samo medium (film został w całości zrealizowany na tradycyjnej taśmie filmowej).
W filmie Powoli dużą rolę odgrywa ludzkie ciało, które chciałam pokazać tak realistycznie i szczegółowo, jak tylko się da. Nowoczesne kamery cyfrowe często nie dają tej możliwości, bo zostały zaprojektowane, by upiększać to, co pokazują. Poza tym same w sobie wydają mi się trochę abstrakcyjne, podczas gdy taśma ma w sobie coś trwałego, jest cielesna i namacalna. Obrazu, który kręci się za jej pomocą, nie da się w pełni kontrolować, trzeba zaakceptować fakt, że nie zawsze będzie perfekcyjny. Dokładnie to samo podejście mamy w filmie Powoli do ludzkiego ciała - mówi reżyserka w wywiadzie.
Film Powoli był litewskim kandydatem do Oscara 2024.
Po seansie rozmowę o filmie poprowadzą psycholożki: Anna Nicieja i Katarzyna Staleńczyk.
Premiery Psychologiczne to stały cykl Kina Pod Baranami, w ramach którego prezentowane są najnowsze i najciekawsze produkcje filmowe. Pokazom towarzyszy dyskusja na temat psychologicznego wymiaru filmów oraz ich znaczenia w kontekście współczesnej wiedzy o zdrowiu psychicznym człowieka.
BILETY:
26 zł (normalny)
24 zł (ulgowy)
20 zł (klubowy/senior)
O PROWADZĄCYCH:
Anna Nicieja – absolwentka psychologii stosowanej UJ, psychoterapeutka, seksuolożka. Kocha kino, z wyprzedzeniem wyszukuje nadchodzące premiery filmowe, które mogłyby ją zachwycić i dzięki którym mogłaby poszerzyć swe horyzonty. Wśród jej szczególnych zainteresowań zawodowych znajduje się pozytywna seksualność, filmoterapia oraz psychologia kryzysu. Współprowadziła w Instytucie Psychologii Stosowanej UJ filmowy projekt naukowy Psychoteka Człowieka.
Katarzyna Staleńczyk – absolwentka psychologii stosowanej UJ, psychoterapeutka humanistyczna i arteterapeutka. Filmy nie są dla niej czystą fikcją – są próbką rzeczywistości, dlatego traktuje je jako pretekst do rozmów, wymiany przemyśleń i źródło nowych refleksji. Każdy film stara się traktować jak podróż w nieznane. W pracy i w życiu pielęgnuje filozofię egzystencjalną. Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół psychologii rozwojowej, społecznej i psychopatologii. Koordynowała Przegląd Filmów Psychologicznych WGLĄD, współtworzyła również naukowy projekt filmowy Psychoteka Człowieka w Instytucie Psychologii Stosowanej UJ.
Anna Nicieja – absolwentka psychologii stosowanej UJ, psychoterapeutka, seksuolożka. Kocha kino, z wyprzedzeniem wyszukuje nadchodzące premiery filmowe, które mogłyby ją zachwycić i dzięki którym mogłaby poszerzyć swe horyzonty. Wśród jej szczególnych zainteresowań zawodowych znajduje się pozytywna seksualność, filmoterapia oraz psychologia kryzysu. Współprowadziła w Instytucie Psychologii Stosowanej UJ filmowy projekt naukowy Psychoteka Człowieka.
Katarzyna Staleńczyk – absolwentka psychologii stosowanej UJ, psychoterapeutka humanistyczna i arteterapeutka. Filmy nie są dla niej czystą fikcją – są próbką rzeczywistości, dlatego traktuje je jako pretekst do rozmów, wymiany przemyśleń i źródło nowych refleksji. Każdy film stara się traktować jak podróż w nieznane. W pracy i w życiu pielęgnuje filozofię egzystencjalną. Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół psychologii rozwojowej, społecznej i psychopatologii. Koordynowała Przegląd Filmów Psychologicznych WGLĄD, współtworzyła również naukowy projekt filmowy Psychoteka Człowieka w Instytucie Psychologii Stosowanej UJ.
POWOLI | SLOW
(Marija Kavtaradze) LT/ES/SW 2023, 108’
Oscary 2024: Litewski kandydat
MFF Sundance 2023: najlepsza reżyseria
Elena jest tancerką, a Dovydas tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić – tańcem i ruchem dłoni – najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, ale Powoli zamiast happy endu wybiera status: „To skomplikowane”. Bo Elena uwielbia seks, a Dovydas mógłby się bez niego obejść. Pełni najlepszych chęci sprawdzają więc, czy da się kochać, nie pożądając. Film Kavtaradze śmiało podejmuje temat nowych modeli relacji. To kino namiętne i pełne pasji, które jest popisem zarówno świetnej reżyserii, jak i aktorskiej chemii.
ZWIASTUN: