Krótka historia polskiego kina, cz. II: Słońce wschodzi raz na dzień
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ (reż. Henryk Kluba)
pokaz w ramach przeglądu
Krótka historia polskiego kina, cz. II: twórcy osobni
wtorek, 21 maja 2024, godz. 18.00
Kontynuacja przeglądu Krótka historia polskiego kina to wybitne dzieła twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty i stronili od grup czy formacji artystycznych. Ich filmy nie dają się prosto zaszufladkować, ale wciąż olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem. W przeglądzie są zarówno odważne eksperymenty formalne, jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem wideo przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Kolejny film przeglądu to Słońce wschodzi raz na dzień Henryka Kluby, którego współautorem był Wiesław Dymny - aktor, pisarz i poeta, artysta Piwnicy pod Baranami. Pokaz odbędzie się we wtorek, 21 maja, o godzinie 18.00.
Słońce wschodzi raz na dzień to ludowa ballada, która opowiada o losach chłopów buntujących się przeciwko władzy centralnej. Dowodzeni przez charyzmatycznego górala Haratyka (Franciszek Pieczka) całkowicie inaczej od partii rozumieją ideę władzy ludu. Ich walka otrzymuje mityczną oprawę plastyczną na wzór malarstwa naiwnego oraz szczególne tło muzyczne – pieśni Zygmunta Koniecznego wykonane przez chór z Istebnej. Film budzi skojarzenia ze sztuką Siergieja Paradżanowa, ormiańskiego autora filmowego, twórcy arcydzieła Cienie zapomnianych przodków (1965). Autorem scenariusza, dialogów i tekstów pieśni był Wiesław Dymny, aktor, pisarz i poeta, artysta Piwnicy pod Baranami. Jego współpraca scenariuszowa i scenograficzna z reżyserem Henrykiem Klubą zaczęła się od robotniczej ballady Chudy i inni (1966) i zaowocowała jeszcze filmem Pięć i pół bladego Józka (1971).
Kuratorem przeglądu Krótka historia polskiego kina i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.
PROGRAM:
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
Haratyk (Franciszek Pieczka), charyzmatyczny góral, wyrasta po wojnie na chłopskiego przywódcę w swej wsi w Beskidach. Za namową przybysza spoza regionu wyprawia się z grupą mieszkańców na Ziemie Odzyskane, by w regionie Śląska założyć chłopską osadę. Udaje mu się uzyskać pozwolenie na zajęcie ziemi, ale żadnej innej pomocy. Trudem własnych rąk ludzie Haratyka budują wiejską szkołę, ceglarnię i tartak. Wtedy Urząd Bezpieczeństwa przypomina im o konieczności przekazania społecznej własności na rzecz ogółu. Chłopi buntują się, gdyż inaczej rozumieją głoszoną przez propagandę władzę ludu.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
pokaz w ramach przeglądu
Krótka historia polskiego kina, cz. II: twórcy osobni
wtorek, 21 maja 2024, godz. 18.00
Kino Pod Baranami
W polskich kinach studyjnych trwa popularny przegląd Krótka historia polskiego kina, poświęcona twórcom polskiej kinematografii, którzy działali poza głównymi nurtami filmowymi. Kolejnym tytułem cyklu jest film Słońce wschodzi raz na dzień Henryka Kluby - ludowa ballada, która stanowi oryginalną reinterpretację socrealistycznego mitu o dojrzewaniu chłopstwa do ideologii socjalizmu. Seans odbędzie się we wtorek, 21 maja.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem wideo przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Kolejny film przeglądu to Słońce wschodzi raz na dzień Henryka Kluby, którego współautorem był Wiesław Dymny - aktor, pisarz i poeta, artysta Piwnicy pod Baranami. Pokaz odbędzie się we wtorek, 21 maja, o godzinie 18.00.
Słońce wschodzi raz na dzień to ludowa ballada, która opowiada o losach chłopów buntujących się przeciwko władzy centralnej. Dowodzeni przez charyzmatycznego górala Haratyka (Franciszek Pieczka) całkowicie inaczej od partii rozumieją ideę władzy ludu. Ich walka otrzymuje mityczną oprawę plastyczną na wzór malarstwa naiwnego oraz szczególne tło muzyczne – pieśni Zygmunta Koniecznego wykonane przez chór z Istebnej. Film budzi skojarzenia ze sztuką Siergieja Paradżanowa, ormiańskiego autora filmowego, twórcy arcydzieła Cienie zapomnianych przodków (1965). Autorem scenariusza, dialogów i tekstów pieśni był Wiesław Dymny, aktor, pisarz i poeta, artysta Piwnicy pod Baranami. Jego współpraca scenariuszowa i scenograficzna z reżyserem Henrykiem Klubą zaczęła się od robotniczej ballady Chudy i inni (1966) i zaowocowała jeszcze filmem Pięć i pół bladego Józka (1971).
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.
Tymczasem na platformie MOJEeKINO.PL można oglądać filmy z pierwszej edycji przeglądu, wybierając (i co za tym idzie wspierając!) nasze Kino.
Lokalnym partnerem pokazu jest Piwnica Pod Baranami.
PROGRAM:
wtorek, 21 maja 2024
18.00 SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
BILETY: 20 zł
Bilet z seansu upoważnia do zniżki -10% w Piwnicy pod Baranami.
Bilet z seansu upoważnia do zniżki -10% w Piwnicy pod Baranami.
KOLEJNE POKAZY PRZEGLĄDU:
czerwiec 2024
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
(Andrzej Żuławski) PL 1971, 103’
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
(Andrzej Żuławski) PL 1971, 103’
lipiec 2024
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
(Grzegorz Królikiewicz) PL 1972, 71’
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
(Grzegorz Królikiewicz) PL 1972, 71’
sierpień 2024
REJS | THE CRUISE
(Marek Piwowski) PL 1970, 66’
REJS | THE CRUISE
(Marek Piwowski) PL 1970, 66’
wrzesień 2024
KONOPIELKA | THE LINNET
(Witold Leszczyński) PL 1982, 88’
KONOPIELKA | THE LINNET
(Witold Leszczyński) PL 1982, 88’
październik 2024
KRZYK | THE SCREAM
(Barbara Sass) PL 1983, 88’
KRZYK | THE SCREAM
(Barbara Sass) PL 1983, 88’
listopad 2024
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION
(Piotr Szulkin) PL 1984, 86’
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION
(Piotr Szulkin) PL 1984, 86’
O FILMIE:
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
Haratyk (Franciszek Pieczka), charyzmatyczny góral, wyrasta po wojnie na chłopskiego przywódcę w swej wsi w Beskidach. Za namową przybysza spoza regionu wyprawia się z grupą mieszkańców na Ziemie Odzyskane, by w regionie Śląska założyć chłopską osadę. Udaje mu się uzyskać pozwolenie na zajęcie ziemi, ale żadnej innej pomocy. Trudem własnych rąk ludzie Haratyka budują wiejską szkołę, ceglarnię i tartak. Wtedy Urząd Bezpieczeństwa przypomina im o konieczności przekazania społecznej własności na rzecz ogółu. Chłopi buntują się, gdyż inaczej rozumieją głoszoną przez propagandę władzę ludu.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
SPOT:
ORGANIZATOR PRZEGLĄDU:
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.