Krótka historia polskiego kina, cz. II: Ostatni dzień lata
OSTATNI DZIEŃ LATA (reż. Tadeusz Konwicki)
pokaz w ramach przeglądu
Krótka historia polskiego kina, cz. II: twórcy osobni
środa, 28 lutego 2024, godz. 19.15
Kontynuacja przeglądu Krótka historia polskiego kina to wybitne dzieła twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty i stronili od grup czy formacji artystycznych. Ich filmy nie dają się prosto zaszufladkować, ale wciąż olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne, jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Pierwszym filmem, który będzie można zobaczyć w ramach przeglądu, jest wspaniały nowofalowy debiut Tadeusza Konwickiego, czyli Ostatni dzień lata z 1958 roku. Pokaz w naszym Kinie w środę, 28 lutego, o godzinie 19.15.
Tadeusz Konwicki jako kierownik literacki Zespołu Filmowego KADR zdobył się na ten filmowy eksperyment na marginesie swoich obowiązków, z minimalną ekipą i mikrobudżetem. Do produkcji zaangażował rodzinę Laskowskich: Jana - operatora, Jerzego - kierownika produkcji i Irenę - aktorkę. W obsadzie towarzyszy jej młodziutki Jan Machulski. Muzykę do filmu przygotował Adam Pawlikowski, pamiętny Andrzej z Popiołu i diamentu. Reżyser osiągnął tak ciekawe rezultaty, że kontynuował karierę filmową w wybitnej formie kina autorskiego.
Kuratorem przeglądu Krótka historia polskiego kina i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.
PROGRAM:
środa, 28 lutego 2024
19.15 OSTATNI DZIEŃ LATA | THE LAST DAY OF SUMMER
MFF Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Wenecji 1958: Grand Prix
EXPO 58 (Bruksela 1958): Nagroda Główna dla filmu eksperymentalnego
Pierwszy polski film nowofalowy, a zarazem jeden z najniezwyklejszych debiutów w historii polskiego kina.
Ona (Irena Laskowska) i on (Jan Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu sześciu godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
pokaz w ramach przeglądu
Krótka historia polskiego kina, cz. II: twórcy osobni
środa, 28 lutego 2024, godz. 19.15
Kino Pod Baranami
Cykl pokazów polskiej klasyki filmowej pod nazwą Krótka historia polskiego kina - po ogromnym sukcesie w 2023 roku - wraca do polskich kin studyjnych! Od lutego rusza kontynuacja przeglądu, który tym razem skupi się na twórcach osobnych, działających poza głównymi nurtami filmowymi. Cykl rozpocznie film Ostatni dzień lata w reżyserii Tadeusza Konwickiego. Seans w naszym Kinie w środę, 28 lutego.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Pierwszym filmem, który będzie można zobaczyć w ramach przeglądu, jest wspaniały nowofalowy debiut Tadeusza Konwickiego, czyli Ostatni dzień lata z 1958 roku. Pokaz w naszym Kinie w środę, 28 lutego, o godzinie 19.15.
Tadeusz Konwicki jako kierownik literacki Zespołu Filmowego KADR zdobył się na ten filmowy eksperyment na marginesie swoich obowiązków, z minimalną ekipą i mikrobudżetem. Do produkcji zaangażował rodzinę Laskowskich: Jana - operatora, Jerzego - kierownika produkcji i Irenę - aktorkę. W obsadzie towarzyszy jej młodziutki Jan Machulski. Muzykę do filmu przygotował Adam Pawlikowski, pamiętny Andrzej z Popiołu i diamentu. Reżyser osiągnął tak ciekawe rezultaty, że kontynuował karierę filmową w wybitnej formie kina autorskiego.
Kuratorem przeglądu Krótka historia polskiego kina i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.
Tymczasem na platformie MOJEeKINO.PL można oglądać filmy z pierwszej edycji przeglądu, wybierając (i co za tym idzie wspierając!) nasze Kino.
PROGRAM:
środa, 28 lutego 2024
19.15 OSTATNI DZIEŃ LATA | THE LAST DAY OF SUMMER
(Tadeusz Konwicki) PL 1958, 59’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
BILETY: 20 zł
KOLEJNE POKAZY PRZEGLĄDU:
marzec 2024
NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER
(Roman Polański) PL 1962, 90’
marzec 2024
NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER
(Roman Polański) PL 1962, 90’
kwiecień 2024
RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’
RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
(Jerzy Skolimowski) PL 1967, 77’
maj 2024
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY
(Henryk Kluba) PL 1967, 91’
czerwiec 2024
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
(Andrzej Żuławski) PL 1971, 103’
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
(Andrzej Żuławski) PL 1971, 103’
lipiec 2024
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
(Grzegorz Królikiewicz) PL 1972, 71’
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
(Grzegorz Królikiewicz) PL 1972, 71’
sierpień 2024
REJS | THE CRUISE
(Marek Piwowski) PL 1970, 66’
REJS | THE CRUISE
(Marek Piwowski) PL 1970, 66’
wrzesień 2024
KONOPIELKA | THE LINNET
(Witold Leszczyński) PL 1982, 88’
KONOPIELKA | THE LINNET
(Witold Leszczyński) PL 1982, 88’
październik 2024
KRZYK | THE SCREAM
(Barbara Sass) PL 1983, 88’
KRZYK | THE SCREAM
(Barbara Sass) PL 1983, 88’
listopad 2024
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION
(Piotr Szulkin) PL 1984, 86’
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION
(Piotr Szulkin) PL 1984, 86’
O FILMIE:
OSTATNI DZIEŃ LATA | THE LAST DAY OF SUMMER(Tadeusz Konwicki) PL 1958, 59’
MFF Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Wenecji 1958: Grand Prix
EXPO 58 (Bruksela 1958): Nagroda Główna dla filmu eksperymentalnego
Pierwszy polski film nowofalowy, a zarazem jeden z najniezwyklejszych debiutów w historii polskiego kina.
Ona (Irena Laskowska) i on (Jan Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu sześciu godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach.
Film prezentowany z angielskimi napisami.
SPOT:
ORGANIZATOR PRZEGLĄDU:
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.