kpb

Krótka historia polskiego kina: Barwy ochronne

BARWY OCHRONNE (reż. Krzysztof Zanussi)
pokaz w ramach przeglądu 
Krótka historia polskiego kina
czwartek, 24 sierpnia 2023, godz. 18.00
Kino Pod Baranami


// Short History of Polish Cinema - film review:
CAMOUFLAGE (dir. Krzysztof Zanussi)
Thursday, August 24th 2023, 6.00 PM

(for English version click HERE)



https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13664_0.jpg

Uderzający obraz ludzkiego konformizmu, a zarazem zajmująca filozoficzna dysputa. Wyróżniony trzema Złotymi Lwami na Festiwalu w Gdyni film Barwy ochronne w reżyserii Krzysztofa Zanussiego będzie można zobaczyć w naszym Kinie w czwartek, 24 sierpnia. Pokaz jest częścią przeglądu Krótka historia polskiego kina, który potrwa w polskich kinach jeszcze do listopada.

Krótka historia polskiego kina
to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza.

Każdy z seansów poprzedzony jest wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu. Prelekcje przybliżają sylwetki twórców, wprowadzają w tematykę filmu oraz omawiają realia polityczno-społeczne jego powstania. Przegląd to okazja by najważniejsze polskie filmy obejrzeć na kinowym ekranie w wersji cyfrowo odrestaurowanej.

W czwartek, 24 sierpnia, w naszym Kinie będzie można zobaczyć kolejny film przeglądu, czyli Barwy ochronne Krzysztofa Zanussiego - jedno z czołowych dzieł Kina moralnego niepokoju.

Cierpki, wręcz sarkastyczny humor, galeria brawurowo zagranych postaci, błyskotliwe dialogi - to tylko kilka cech filmu Barwy ochronne, osadzonego na letnim obozie. Studenci językoznawstwa wypoczywają tam wśród pięknych okoliczności przyrody wraz z wykładowcami, jednocześnie walcząc o zwycięstwo w konkursie na najlepszą pracę naukową. Rywalizacja staje się punktem wyjścia do złożonej, psychologiczno-intelektualnej gry, jaką z młodym adiunktem Jarosławem Kruszyńskim (Piotr Garlicki) toczy cyniczny docent Jakub Szelestowski (Zbigniew Zapasiewicz).

Film Barwy ochronne uważany jest za świetny przykład Kina moralnego niepokoju - nurtu w kinie polskim z lat 1976-81. Należące do niego tytuły w krytyczny sposób odnosiły się do obowiązującego systemu politycznego, zwracając uwagę na takie zjawiska jak dorobkiewiczostwo, konformizm czy upadek więzi międzyludzkich.

Kuratorem przeglądu i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.


PROGRAM:
czwartek, 24 sierpnia 2023
18.00 BARWY OCHRONNE
| CAMOUFLAGE
(Krzysztof Zanussi) PL 1976, 96’
prelekcja
przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)


KOLEJNE POKAZY PRZEGLĄDU:
wrzesień 2023

ARIA DLA ATLETY | ARIA FOR AN ATHLETE
(Filip Bajon) PL 1979, 99’
październik 2023
GORĄCZKA | FEVER
(Agnieszka Holland) PL 1981, 122’
listopad 2023
PRZYPADEK | BLIND CHANCE
(Krzysztof Kieślowski) PL 1981, 122’


BILETY: 15 zł


O FILMIE:
BARWY OCHRONNE | CAMOUFLAGE
(Krzysztof Zanussi) PL 1976, 96’



FPFF w Gdyni 1977 - Złote Lwy: Najlepsze osiągnięcia aktorskie (Zbigniew Zapasiewicz), Najlepszy scenariusz (Krzysztof Zanussi), Najlepszy film

Uniwersytecki ośrodek sportowy gdzieś w Polsce gości letni obóz akademickich językoznawców – studentów i kadrę naukową. W tych, tak pięknych okolicznościach przyrody, rozgrywa się pełna środowiskowych emocji walka o laur najlepszej prelekcji, spośród przygotowanych przez studentów. Docent Jakub Szelestowski powodowany zjadliwą ciekawością natury ludzkiej, toczy nieco mefistofeliczną, psychologiczno-intelektualną grę z młodym, jeszcze nieco naiwnym adiunktem Jarosławem Kruszyńskim.

Stawka, wbrew pozorom, jest dla docenta dość wysoka – jest nią nie tyle chęć rewizji idealistycznego oglądu świata przez niedoświadczonego magistra, co potrzeba udowodnienia samemu sobie słuszności dokonanego kiedyś wyboru własnej postawy życiowej. Wyboru, który - jak chce w to wierzyć docent - podyktowany był racjonalnością, a nie cynizmem. Wydarzenia na spokojnym obozie naukowym przybiorą nieoczekiwanie burzliwy, a nawet pół kryminalny charakter. Przeniosą ten smaczny, czysto teoretyczny dyskurs dwóch protagonistów na boleśnie realną płaszczyznę.

Film prezentowany z angielskimi napisami. 


SPOT:



ORGANIZATOR PRZEGLĄDU:
Stowarzyszenie Kin Studyjnych

PARTNERZY:
WFDiF
35mm
DI Factory

OPRAWA GRAFICZNA:
Ewelina Gąska

SPOT:
Sergio Chao

Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

archiwum