kpb

Zło nie istnieje

tytuł oryginalny: Sheytan vojud nadarad

reżyseria: Mohammad Rasoulof
aktorzy: Ehsan Mirhosseini, Shaghayegh Shourian, Kaveh Ahangar, Mahtab Servati

czas trwania: 150 min.
produkcja: Niemcy/Czechy/Iran 2020
premiera: 2021-11-05
język: perski, niemiecki
napisy: polskie
in Persian and German with Polish subtitles

BERLINALE 2020 - wygrana: Nagroda Jury Ekumenicznego - Najlepszy film w konkursie (Mohammad Rasoulof),  Nagroda Gildii Niemieckich Kin Arthousowych (Mohammad Rasoulof), Złoty Niedźwiedź - Najlepszy film (Mohammad Rasoulof)
MFF w Valladolid - nominacja: Złoty Kłos - Udział w konkursie głównym (Mohammad Rasoulof)


W każdym państwie, gdzie prawo najcięższe występki sankcjonuje karą śmierci, potrzebni są ludzie, którzy ten wyrok wykonają. To właśnie im, mierzącym się z trudnymi do wyobrażenia dylematami, swój nowy film poświęcił ceniony irański reżyser Mohammad Rasoulof.


Zło nie istnieje ma strukturę nowelową i składa się z czterech opowieści. Bohaterem pierwszej jest 40-letni Heshmat. Stateczny mężczyzna, który większość czasu stara się spędzać w gronie najbliższych. W drugiej obserwujemy Pouyę, dla którego obowiązkowa służba wojskowa jest jedyną szansą na otrzymanie paszportu i opuszczenie wraz z dziewczyną Iranu.


Żołnierzem jest też bohater trzeciej historii. Javad dostał właśnie trzydniową przepustkę, by spędzić ten czas z narzeczoną i jej rodziną, świętując urodziny ukochanej kobiety. W ostatniej z kolei przekonujemy się, jak obecność Daryi gwałtownie może zmienić niespieszne życie Bahrama i Zaman– spokojnej pary w średnim wieku.       


Bohaterów każdej z opowieści Rasoulofa łączy tajemnica oraz dramatyczna decyzja, którą muszą podjąć. Wpłynie ona nie tylko na dalsze życie protagonistów, ale również mocno odbije się na otaczających ich ludziach. Irański reżyser wraca w tym filmie do motywów, które sprowadziły na niego gniew władzy, ograniczającej nie tylko artystyczną, ale i obywatelską wolność. Rasoulof tworzy złożoną z cichych dramatów wstrząsającą opowieść, będącą zdecydowanym sprzeciwem wobec kary śmierci.


Prasa o filmie:

To film o moralnych wyborach w amoralnym świecie.
Peter Bradshaw, Guardian


Nałożony przez władzę zakaz kręcenia filmów nie przeszkodził Rasoulofowi w nakręceniu potężnego moralitetu przeciwko karze śmierci.
Peter Debruge, Variety


Od czasu „Krótkiego filmu o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego nikt nie zrobił tak porywającego filmu opowiadającego się przeciwko ostatecznej karze.
Ed Frankl, The Film Stage


W gruncie rzeczy to moralitet badający problematykę grzechu i cnoty, winy i kary, granic wolnego wyboru.
Adam Kruk, Filmweb.pl


| The four stories that are variations on the crucial themes of moral strength and the death penalty that ask to what extent individual freedom can be expressed under a despotic regime and its seemingly inescapable threats.


ZWIASTUN:

Bookmark and Share