BERLINALE 2020 - wygrana: Nagroda Jury Ekumenicznego - Najlepszy film w konkursie (Mohammad Rasoulof), Nagroda Gildii Niemieckich Kin Arthousowych (Mohammad Rasoulof), Złoty Niedźwiedź - Najlepszy film (Mohammad Rasoulof)
MFF w Valladolid - nominacja: Złoty Kłos - Udział w konkursie głównym (Mohammad Rasoulof)
W każdym państwie, gdzie prawo najcięższe występki sankcjonuje karą śmierci, potrzebni są ludzie, którzy ten wyrok wykonają. To właśnie im, mierzącym się z trudnymi do wyobrażenia dylematami, swój nowy film poświęcił ceniony irański reżyser Mohammad Rasoulof.
Zło nie istnieje ma strukturę nowelową i składa się z czterech opowieści. Bohaterem pierwszej jest 40-letni Heshmat. Stateczny mężczyzna, który większość czasu stara się spędzać w gronie najbliższych. W drugiej obserwujemy Pouyę, dla którego obowiązkowa służba wojskowa jest jedyną szansą na otrzymanie paszportu i opuszczenie wraz z dziewczyną Iranu.
Żołnierzem jest też bohater trzeciej historii. Javad dostał właśnie trzydniową przepustkę, by spędzić ten czas z narzeczoną i jej rodziną, świętując urodziny ukochanej kobiety. W ostatniej z kolei przekonujemy się, jak obecność Daryi gwałtownie może zmienić niespieszne życie Bahrama i Zaman– spokojnej pary w średnim wieku.
Bohaterów każdej z opowieści Rasoulofa łączy tajemnica oraz dramatyczna decyzja, którą muszą podjąć. Wpłynie ona nie tylko na dalsze życie protagonistów, ale również mocno odbije się na otaczających ich ludziach. Irański reżyser wraca w tym filmie do motywów, które sprowadziły na niego gniew władzy, ograniczającej nie tylko artystyczną, ale i obywatelską wolność. Rasoulof tworzy złożoną z cichych dramatów wstrząsającą opowieść, będącą zdecydowanym sprzeciwem wobec kary śmierci.
Prasa o filmie:
To film o moralnych wyborach w amoralnym świecie.
Peter Bradshaw, Guardian
Nałożony przez władzę zakaz kręcenia filmów nie przeszkodził Rasoulofowi w nakręceniu potężnego moralitetu przeciwko karze śmierci.
Peter Debruge, Variety
Od czasu „Krótkiego filmu o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego nikt nie zrobił tak porywającego filmu opowiadającego się przeciwko ostatecznej karze.
Ed Frankl, The Film Stage
W gruncie rzeczy to moralitet badający problematykę grzechu i cnoty, winy i kary, granic wolnego wyboru.
Adam Kruk, Filmweb.pl
| The four stories that are variations on the crucial themes of moral strength and the death penalty that ask to what extent individual freedom can be expressed under a despotic regime and its seemingly inescapable threats.
ZWIASTUN: