kpb

O nieskończoności

tytuł oryginalny: Om det oändliga

reżyseria: Roy Andersson
aktorzy: Martin Serner, Jessica Louthander, Tatiana Delaunay, Anders Hellström

czas trwania: 76 min.
produkcja: Szwecja/Niemcy/Norwegia/Francja 2019
premiera: 2021-08-27
język: szwedzki
napisy: polskie
in Swedish with Polish subtitles

MFF w Dublinie 2020 - Wygrana: konkurs główny, najlepsza reżyseria (Roy Andersson)
MFF w Luksemburgu - konkurs główny
Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge Awards 2020 - Wygrana: najlepsza scenografia
Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge Awards 2020 - Nominacje: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz
MFF w Wenecji 2019 - Wygrana: Srebrny Lew - najlepsza reżyseria (Roy Andersson)
Europejskie Nagrody Filmowe 2019 - Wygrana: najlepsze efekty specjalne
MFF w Sewilli - konkurs główny


Bunkier Hitlera, gabinet psychiatry, zniszczona wojną Kolonia, miejska ulica czy niepozorna ławka na wzgórzu. Przenosząc akcję swojego nowego filmu do tak różnych miejsc, Roy Andersson odważnie miesza ze sobą porządki –  przeszłość ze współczesnością, jawę ze snem, surrealizm z prozą dnia codziennego.


Przez serię starannie zakomponowanych krótkich epizodów, z których zbudowany jest film, przeprowadza nas łagodny głos Narratorki, inspirowanej postacią Szeherezady z Księgi tysiąca i jednej nocy. Tym sposobem poznajemy przechodzącego kryzys wiary księdza, parę kochanków unoszących się nad miastem w rytm nastrojowej muzyki, tańczące na ulicy młode dziewczyny czy mężczyznę drżącego o swoje oszczędności. Na pozór nie łączy ich nic, ale czy aby na pewno?       


Roy Andersson w charakterystyczny dla siebie sposób snuje refleksję nad ludzkim życiem. Nad jego pięknem, okrucieństwem, blaskiem i banałem. Wykorzystuje do tego narzędzia, które tak dobrze są znane z jego poprzednich filmów, z Trylogią absurdu na czele – surrealizm, melancholię, humor, nonsens, pozostając w tym – co ważne – niezmiennie oryginalny.

 

PRASA O FILMIE:

Andersson nie prosi, byśmy się śmiali bądź litowali nad jego bohaterami. Zachęca nas raczej do zastanowienia się nad ich sytuacją i odniesienia jej do naszych doświadczeń.
Xan Brooks, Guardian

Słodko-gorzki i doskonale pomyślany zbiór szkiców egzystencjalnych Roya Anderssona.
Guy Lodge, Variety

O nieskończoności jest głęboko humanistycznym filmem, w którym reżyser kolejny raz kontempluje nasze życie, składające się z małych, niby przypadkowych momentów. W każdym z nich znajduje coś niezwykłego. Takich twórców w dzisiejszym kinie jest naprawdę niewielu.
Radek Folta, Moviesroom.pl

To kino dotykające tematów ostatecznych, które wybrzmiewają tu w zupełnie niewymuszony i organiczny sposób.
Małgorzata Steciak, Filmweb.pl

 

| With About Endlessness, Roy Andersson adds to his cinematic oeuvre with a reflection on human life in all its beauty and cruelty, its splendour and banality.

 

ZWIASTUN:

Bookmark and Share